Escuela de Politécnica Superior
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Search Results
- Strategies for the Graphic Representation of Landscape
2024-03-28 Landscape is multidisciplinary and complex and requires a comprehensive approach to its analysis, which necessarily involves the study of how it is perceived (European Landscape Convention, 2000). In this sense, the subjective paradigm, as defined by Lothian (1999),maintains that the aesthetic sense of place depends on the interaction between landscape and observer, which is why there is a need to generate tools to study this dimension. This paper proposes various graphic strategies that can be useful when representing the perception of landscape, highlighting those that consider its subjective aspects, giving rise to a complete vision of the landscape that surrounds us,whether natural or urban. In thisway, an overviewismade of different graphicmechanisms, from the most figurative to the most abstract, including ‘serial visions’, the representation of the passage of time, ‘sensorial cartographies’ and the use of collage as a tool for simplifying the landscape. This generates an operative repertoire for representing landscape, which allows us to understand its perception from multiple facets, creating a holistic vision of the natural and urban landscape.
- INARQ: Learning from the sensory experience of Architecture and its interpretation through the Arts
2023 The INARQ innovation project was designed and implemented during the first semester of the 2021‐2022 academic year in the Architecture degree, from the subjects of "Form Analysis I" and "Introduction to Architecture" within the framework of the Exploria project. Its main goal was to increase the motivation of the students, enhancing their creative interpretation of the architectural fact. The strategy was based on designing an emotional approach to Architecture from other Arts, in order to encourage its holistic understanding. The initiative also sought to introduce students to the language of theoretical and graphic abstraction as a tool for thought and expression, as well as to enrich their perceptive, analytical, and interpretative skills in their understanding of architecture. Under this innovative approach, the classroom and drawing workshop work was complemented with the study of bibliographic references, on‐site experience (visits to buildings in Madrid), lectures, visits to exhibitions, individual presentations, and critical sessions with other classmates. The activity favoured the existing synergies between both subjects, and the motivation of students and teachers to take on new challenges, proving that learning transcends the physical and temporal framework of the classroom, expanding the regulated spaces and schedules, to promote at the same time the transversal learning based on other Arts as an innovative way of Teaching/Learning.
- Renacer smart del mercado inmobiliario caso de estudio en la ribera del río Manzanares
2023 Después del boom inmobiliario y tras el estallido de la burbuja inmobiliaria del año 2007, el cambio apreciado en los estudios de arquitectura en España fue notable. La presente investigación analiza los ciclos inmobiliarios y presenta la hipótesis del “Ciclo de los Siete Años” con vista a preparar al ciudadano ante una nueva crisis que durará hasta finales de 2028. La crisis del año 2007 repercutió incluso en el modo de asentar el funcionamiento de los estudios de arquitectura en el panorama español y Madrid anticipó acontecimientos en un ejemplo muy destacado que se implementó en la ribera del Manzanares como fue el proyecto de Madrid-Río. En la presente investigación aportaremos las pautas que marcaron el carácter de la ciudad Smart en la capital mediante un caso de estudio que pone de manifiesto las diversas actuaciones que han afectado a la ribera del río de la capital española, así como la percepción y valoración espacial del hogar y del paisaje madrileño durante el confinamiento debido a la pandemia por la COVID19. El método empleado utiliza una encuesta cualitativa para comprender resultados sobre la percepción de la ciudad y su renacer Smart.
- Accesibilidad e inclusión en el patrimonio Inmobiliario. Sentido y formación del consultor de apoyo
2023 El patrimonio inmobiliario debe ser accesible e inclusivo. El marco normativo asegura la accesibilidad física. Sin embargo, las discapacidades cognitivas no están cubiertas y el técnico no dispone de apoyo o referencias. La Universidad San Pablo CEU forma discapacitados como Consultores en Accesibilidad Universal. Su perfil es: inteligencia límite, problemática cognitiva y, en algunos casos, discapacidades físicas asociadas. Desde la visión única de estos alumnos se provee al proyectista y al técnico de información para dotarle de herramientas y recursos en la etapa de proyecto y construcción. El reto radica en formar personas sin preparación técnica, con limitaciones cognitivas, en grupos de alumnos de muy diferentes capacidades y habilidades. La pedagogía utilizada es la de aprender haciendo. La docencia se organiza en torno a cuatro ideas: introducción a los materiales y su comportamiento, docencia en clases taller para formar en léxico técnico, debate para desarrollar conceptos o evaluar, y aplicación de lo anterior a través del reconocimiento visual y la construcción de maquetas tridimensionales. Se trabaja en clases inclusivas con estudiantes veteranos de arquitectura obteniendo un doble beneficio: el discapacitado se entrena como consultor de apoyo y el de arquitectura trabaja en equipo y normaliza su relación con la discapacidad.