Loading...
Profile Picture
Imagen Dialnet0

Bartolomé Muñoz de Luna, Ángel

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Profesor Adjunto

Faculty

Facultad de Humanidades y Ciencias de la Comunicacion

University of origin

Email

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 16
  • Thumbnail Image
    Publication
    USP
    Competence training and employability2023-01-05

    The member countries of the European Union decided, two decades ago, to initiate a reform of university education, promoting the mobility and employability of students and emphasizing professional skills over the purely technical skills of each degree. Although the movement of university students between countries has been successful, there is still a significant gap between the demand for skills from the labor market and the university supply. Therefore, there is a need to investigate this fact and review from the employer's point of view, whether the skills training currently received by graduates of a Spanish university in the last three academic years is adequate to the demands of the labor market. For this, 367 interviews have been carried out from a database of 3,332 companies that have incorporated graduates of the university under study, either as interns or as employees; A mixed methodology is applied with online interviews and telephone interviews given the census nature of the study for those degrees with less demand. The research has a clear vocation for continuity, which will allow the analysis of the data to facilitate the guidelines towards a positive evolution of employability and skills training in future courses of different degrees, managing to reduce the existing gap between the labor demand of training in competencies and skills studies offered by higher education institutions.

  • Thumbnail Image
    Publication
    USP
    Esports: Comunidad, broadcasters y desarrollo de negocio2023-03-10

    Los Esports —deportes electrónicos— han irrumpido con fuerza en la escena de los medios de comunicación y también en el mundo deportivo, favoreciendo así el desarrollo de un sector que se encuentra en continuo crecimiento. El interés por el estudio académico de los Esports se debe fundamentalmente a que los mismos plantean una doble naturaleza mediática, a medio camino entre el fenómeno social y el espectáculo deportivo, lo que supone un tratamiento informativo con distintos grados de especialización. Esports. Comunidad, broadcasters y desarrollo de negocio aborda la situación de esta industria cultural a través de entrevistas en profundidad a los diferentes agentes dinamizadores de este sector. Desde representantes de las grandes empresas editoras o publishers, pasando por jugadores o gamers, operadores de difusión o broadcasters, proveedores de plataformas de infraestructuras, creadores de contenido, directivos de clubes, agentes y organizadores de eventos. Un libro que permitirá al lector interesado conocer los entresijos de una industria que ha llegado para quedarse.

  • Thumbnail Image
    Publication
    USP
    Aprendizaje de soft skills con retos sociales2022-01-28

    Se presenta un proyecto de innovación educativa realizado en los cursos 20-21 y 21-22 de primero y segundo del Título Propio de Liderazgo de la Universidad San Pablo CEU de Madrid. Durante este curso académico se ha puesto en marcha en ambos cursos un nuevo proyecto educativo basado en la docencia virtual mixta (híbrida), donde las masterclass o sesiones más teóricas se han complementado con un Challenge Based Learning o Aprendizaje Basado en Retos (ABR) vinculado a las materias de ambos cursos, aplicando la metodología Design Sprint, para cuya realización se ha empleado la plataforma Teams. El objetivo era hacer partícipe al alumno de su proceso formativo, al pretender un aprendizaje experiencial de las soft skills, propias de cualquier curso de liderazgo, aplicando métodos agiles de trabajo, que son cada vez más utilizados en las empresas. En este sentido, el aprendizaje basado en desafíos ha supuesto una experiencia donde los participantes han desarrollado soluciones que requieren un enfoque interdisciplinario y creativo para el desarrollo de estas habilidades blandas.

  • Thumbnail Image
    Publication
    USP
    The E-learning in University Studies: A Scientific and Social Analysis2023-12

    The aim of this study is to validate the use of e-learning as a learning methodology after the urgent need generated by the pandemic. Methodology: A comparative analysis is carried out between scientific studies on the subject and social listening to contrast whether e-learning is still a reality today. We start by analysing the scientific activity in the Wos database through a bibliometric study, from which we extract a systemic review and a meta-analysis from 2019 to the present day. The PRISMA statement focuses this analysis on 50 articles from 26 sources from a total of 192 authors. Subsequently, through artificial intelligence and social network listening, we find out what is being said about e-learning. Results: By analysing and comparing the scientific and social results, conclusions are reached that shed light on the current challenges of using e-learning systems in higher education. Discussion: Despite the fact that e-learning should remain a learning style parallel to higher education, as demonstrated by the positive experiences of university students, teachers and staff during the COVID-19 pandemic, currently research on the subject and mentions in networks show that this learning system has not followed an adequate development on an educational level. Conclusions: We can conclude that the rapid growth of e-learning during the pandemic has been relegated to a mere mirage, which we think should continue to grow in the near future.

  • Thumbnail Image
    Publication
    USP
    La importancia de los procesos de mentorización y la adquisición de habilidades blandas en la incorporación laboral de los alumnos universitarios2022-12-30

    La Universidad española está inmersa en un profundo cambio metodológico desde el Plan Bolonia de 1999, con innovaciones en los procesos docentes que convierten al alumno en un agente activo de los mismos. Tras el necesario desarrollo de contenidos profesionalizantes en los grados es necesario desarrollar el grupo de competencias denominadas transversales (incluidas en el Informe de Competencias de la OCDE de 2019).

  • Thumbnail Image
    Publication
    USP
    The Teaching of Skills in Undergraduate Studies. Application case: Title of Leadership of the San Pablo CEU University2022-12-02

    El presente artículo describe un proyecto de innovación educativa de aprendizaje de competencias, realizado en el Curso Propio de Liderazgo de la Universidad San Pablo CEU, transversal a toda su oferta educativa. Se trata de nuevo proyecto basa- do en una docencia híbrida, donde las masterclass más teóricas se han complemen- tado con un aprendizaje basado en retos vinculados a materias de comunicación y sostenibilidad, aplicando la metodología Design Sprint. De esta forma, se consigue formar al alumno en las llamadas habilidades blandas, cada vez más demandadas por el entorno laboral.