2. Universidad Cardenal Herrera-CEU

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/13

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    UCH
    Building a "Genetics Social Network" for innovative teaching in Veterinary education2024

    Introduction: Practical competencies are crucial in teaching genetics to veterinary students, enabling them to master molecular genetics techniques for identifying genetic variants and diagnosing genetic diseases encountered in their professional practice. The «Genetics Social Network»” project aims to bridge the gap between theoretical knowledge and practical experience in genetics for veterinary students. By leveraging their familiarity and interest in new technologies, a shift from practice to praxis is proposed, enhancing student engagement, and aligning learning outcomes. This project aims to involve students in teaching by asking them to generate audiovisual material to review genetics techniques, fostering collaborative work and responsibility and enhancing laboratory skills and precision, transforming theory into lived experience. Materials and Methods: The project spanned two academic years, taking place within the practical sessions of the genetics course. A list of the developed molecular genetics techniques was compiled and participating students, usually organized in groups, selected one of them and utilized a part of the session time to produce micro-videos, akin to those on social media platforms. These micro-videos succinctly explained the key steps of the technique and practical tips. Using the Blackboard virtual teaching platform, a dedicated folder was created for sharing the generated micro-videos, enabling all classmates to access them for exam preparation. Additionally, voluntary participation in this project allows students to earn a micro-credential within the Veterinary Communication pathway. Results and discussion: After analysing the results of the first implementation of the project, enhancements were made to the presentation of the project to the students, aiming to promote greater acceptance. The results indicated an increase in student participation and engagement in the second year. Students reported a deeper understanding of genetic practices and expressed appreciation for the hands-on experience the project provided. The social network aspect fostered a sense of community and peer support, which was reflected in improved practical skills. Challenges included fostering increased student engagement and making video editing tools available and familiar to students, thereby enabling those who may hesitate to participate due to resource constraints to contribute as well. Conclusions: The «Genetics Social Network» has demonstrated potential as an effective tool for veterinary education, merging traditional learning with digital innovation. It has shown that when students’ technological affinity is harnessed for educational purposes, it can lead to enhanced learning outcomes. This project serves as a model for future educational innovations, suggesting that the integration of social technology in academia can be both beneficial and transformative.

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    UCH
    Comunicación parlamentaria 2.0: el debate de la moción de censura en Twitter2019-02-01

    Los días 31 de mayo y 1 de junio de 2018 tuvo lugar la cuarta moción de censura de la historia de nuestra democracia. En esta, al igual que sucedió durante la celebrada en junio de 2017, las redes sociales van a adquirir un protagonismo en la difusión y transmisión de la información, la opinión y el análisis por parte de los principales actores involucrados, así como del conjunto de la sociedad española. Esto es así por cuanto las redes sociales son ya un instrumento consolidado en el desarrollo de la comunicación y el debate político, ya que favorecen la participación ciudadana, la comunicación instantánea y la interacción del político con los usuarios. Es por ello que la presente investigación tiene por objeto examinar los mensajes publicados en twitter tanto por los líderes de los Partidos Políticos de ámbito nacional con representación parlamentaria, como por los propios partidos. Con ello se pretende identificar, en términos cuantitativos, el impacto de los mensajes y las tendencias en la actividad de la red social durante los días del debate y, en términos cualitativos, el contenido de los mismos en base a una serie de variables preestablecidas.

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    UCH
    La vigencia de los patrones clásicos de cobertura de las catástrofes naturales en la era de Internet2012-11-30

    En este artículo se presentan los resultados obtenidos tras realizar un análisis comparado del tratamiento periodístico de los desastres naturales en El País y El Mundo durante los años 2009 y 2010, así como indicadores de interés social en Internet. Los objetivos del trabajo, de carácter exploratorlo, son descubrir si los valores-noticia clásicos modelan hoy la agenda informativa de los diarios, la agenda global y ciudadana y si el cuaderno de quejas en este campo de especialización tiene vigencia en la era de Internet.

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    UCH
    Campañas 2.0 en la Comunidad Valenciana: las primarias en Coalició Compromís y Ciudadanos como estudio de caso2015-08

    Las redes sociales son un instrumento consolidado en el desarrollo de las campañas pues favorecen la participación ciudadana, la comunicación instantánea y la interacción del político con el usuario-ciudadano. El presente estudio tiene como objeto el análisis de las campañas 2.0 celebradas en Coalició Compromís y Ciudadanos para elegir, por medio de unas primarias que tuvieron lugar entre diciembre de 2014 y febrero de 2015, a sus respectivos candidatos como representantes de la ciudadanía valenciana en Les Corts. Así, se examina la gestión de Twitter y Facebook de los candidatos y de los partidos, sus web y la respuesta ciudadana.