Facultad de Humanidades y CC de la Comunicación
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/10637/11
Search Results
- Magistri, Scholares, Empreadores y Papas: los orígenes de la Universidad Medieval
2024 El estudio del nacimiento de las universidades en la Europa medieval es revelador y arroja luces sobre la esencia misma de la institución universitaria, ofreciendo una útil comparación con el mundo académico actual. Este capítulo se propone investigar las razones que causaron la formación de los primeros studia y las diferentes formas que estos adquirieron según el contexto histórico y cultural de los varios ambientes. Con este intento se analizan en particular dos casos: el de la Universidad de Bolina y el de la Universidad de parís.
- Fotografía e intermedialidad en el periodismo narrativo. El caso de la revista 5W
2022 El periodismo narrativo—más allá de sus antecedentes en la célebre corriente del New Jorunalism estadounidense de los años sesenta y setenta del siglo veinte—ha supuesto cierto resurgimiento de este modo de contar la realidad en el contexto digital actual, muy vinculado a las posibilidades que la intermedialidad y la hipermedialidad han ofrecido a los nuevos formatos multimedia. En este sentido, se ha acudido al desarrollo de la fotografía en este contexto comunicativo y, en especial, a la revista digital española 5W; con contenido afín a estos planteamientos. Mediante la revisión bibliográfica de estudios de referencia y de contenido del medio, y un análisis elaborado a partir de la retórica de Quintiliano, se pretende realizar una aproximación a este caso. En este estudio se establecen las características comunes del periodismo narrativo fotográfico digital y se profundiza en las relaciones entre elementos textuales y audiovisuales.
- Purpureus y su universo cromático. Una propuesta metodológica para el estudio de los términos de color en los textos latinos
2024 Purpureus and its chromatic universe. A methodological proposal for the study of colour terms in Latin texts · Purpureus is one of the most used colour adjectives in Latin literature due to the diversity of tones and nuances it encompasses. For this reason, it is difficult for the translator to determine the meaning of the adjective in a specific text. To solve this difficulty, we present a methodology based on the concept of colour in antiquity, from which a series of lexicographical requirements are derived (the study of the coloured entity, the intimate relationship between colour and state, the polysemic nature of colour terms) that are illuminated with the contributions of cognitive linguistics. From its application it appears that purpureus denotes one artificial and one natural colour. In the former case, purpureus applies to the cognitive domain of tissues and denotes both colour and type of tissue. Given the complex dyeing process, it is impossible to determine the hue of purpureus in a text, unless other colour adjectives appear to nuance it. On the other hand, when purpureus denotes a natural colour, it expresses colour and, in many cases, state. This is what happens when it is embodied in the domain of the human body, plants, elements of the firmament and waters where the colour also reflects health, modesty, freshness, turbulence. In the cognitive domain of gemstones, colour determines essence. Finally, when purpureus is embodied in objects characterized by whiteness like snow, it denotes the intensity and luminosity of colour.
- Promotion of people with intelectual disabilities through the deveploment of socially inclusive short film
2023 Against bullying is an inter‐facultative project that aims to promote the inclusion and social participation of people with intellectual disabilities in the university community by developing the script and recording a short film. Students with and without cognitive disabilities participated in inclusive classes. A total of 102 students from three different faculties of the USP‐CEU participated: 1) the Universal Accessibility Consultant Course for people with mild intellectual disability (Polytechnic School), 2) Degree of Psychology (School of Medicine) and 3) Degree in Audiovisual Communication (School of Humanities). We used Learning by doing and Critical thinking methodologies. All students, with and without intellectual disabilities, participated in all the stages. Students chose bullying as the main topic to develop in the short film. The development of short films favors the acquisition of significant experiences by allowing students to be co‐participants in the choice of the subject, planning, production and understanding of this experience. Results showed high levels of satisfaction. Students also perceived their erroneous beliefs and prejudices towards people with intellectual disabilities decreased. This experience has allowed recognizing the different capacities that everyone has, thus favoring values related to inclusion, commitment and social participation
- Las relaciones de maternidad y filiación en el cine de Jaime Rosales
2023 La filmografía de Jaime Rosales se compone de siete largometrajes producidos en casi veinte años: Las horas del día (2003), La soledad (2007) Tiro en la cabeza (2008), Sueño y silencio (2011), Hermosa Juventud (2014), Petra (2018) y Girasoles silvestres (2022). Rosales examina en su cine de un modo especial la relación de maternidad !:J filiación -ser madre de o ser hija de- que deviene en el factor más sólido en las vidas de sus personajes. El presente estudio quiere analizar las relaciones maternofiliales en el cine de este autor. El director, con una mirada personal y profunda, concibe muchas de estas relaciones como una forma de aprendizaje. Sus protagonistas viven lazos y vínculos a menudo traumáticos o fallidos, pero siempre va a haber una relación vertebral maternal sólida. Estudiamos estas relaciones de maternidad !:J filiación a lo largo de la filmografía para descubrir cómo las representa, qué significado les da y comprobar si existe una evolución de dicha representación dentro de su filmografía.