Escuela de Politécnica Superior

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    Publication
    USP
    El arquitecto como coleccionista. El atlas como dispositivo crítico2015

    Las propuestas historiográficas y críticas tradicionales quedan obsoletas al acercarse al fragmentado panorama arquitectónico actual. La diversidad formal y técnica de las propuestas existentes hacen necesarias nuevas taxonomías que se alejen de los sistemas tradicionales, que se muestran insuficientes para establecer un marco crítico común. Son necesarias, pues, aproximaciones integradoras que sean capaces de reconocer en el caos, constelaciones, caminos y temas recurrentes. El principal objetivo de esta investigación es establecer la actualidad del Bilderatlas Mnemosyne de Aby Warburg y sus formas de trabajo ±íntimamente ligadas a un formato que fue diseñado por su discípulo Fritz Saxl± para el estudio y la crítica de la arquitectura contemporánea. Warburg es uno de los referentes culturales de estos últimos años. Padre de la iconología y creador de la Kulturwissenschaft (ciencia de la cultura) es citado en prácticamente todos los ámbitos. Sin embargo, su revival ha venido acompañado de una serie de mitos. Entre ellos, los más destacables son la relación de sus propuestas con las de Walter Benjamin, que conducen a interpretaciones erróneas del legado warburgiano, y aquellos que cuestionan la verdadera naturaleza de su Atlas, que ha llegado hasta nosotros incompleto. Por este motivo, tras una reflexión sobre el trabajo del historiador hamburgués, se propone una crítica de la arquitectura desde paneles de imágenes, desde el collage, que recontextualize las imágenes que lo forman. Aunque los arquitectos son reacios a aproximarse a la arquitectura desde la fotografía, en las publicaciones especializadas del sector hay más de estos documentos que de aquellos dibujos elaborados por los autores. Además considerar que las imágenes no están aisladas, sino siempre en movimiento e interactuando permanentemente, guarda una profunda relación con lo que hoy se llama museo virtual, un banco de datos o red de mapas que recoge cualquier fenómeno que pueda llamarse estético y justificarse como tal. Mnemosyne, a principios del siglo XX, tiene ya una estructura dispositiva semejante a una página web y un diseño de montaje narrativo posmoderno

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    Publication
    USP
    Empowering architecture students through digital fabrication technologies2018

    During the last three decades, technological, economic, social and cultural innovations have changed radically our cities and with them, they have trans formed also productive processes that now we must define as flexible. As a result of this situation, there have been changes in the architectural design education to accommodate new demands provided by the opportunities of the fabrication based design techniques and schools of architecture have been trying to adapt digital fabrication concepts in their curricula. In this paper, it is presented a case study: the Advance Diploma in Digital Fabrication for Architectural Design taught in the Digital Fabrication Laboratory (FabLab Madrid CEU) based in CEU San Pablo University. This training program intends to take advantage of the high creative potential associated with the combination of virtual computer aided design and digital fabrication tools, as milling machines, laser & vinyl cutters and 3D printers, which are considered the fourth generation of the application of digital technologies in the field of Architecture.

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    Publication
    USP
    Exploring Digital Fabrication Technologies as Potential Tools for Representation and Visualization to Support Architectural Design2024-03-28

    Digital fabrication technologies can be powerful tools for architectural representation, assisting during the fabrication of physical models and prototypes useful in architectural design. The use of these technologies can contribute to complement conventional architectural drawings by allowing the creation of physical models, prototypes and architectural models of constructive details or structural elements, to be used as visualization and communication tools to explore different solutions during the design phase. Therefore, it seems appropriate to reflect and work towards a better integration between the latest digital fabrication technologies and architectural graphic tools to assist the architect. This paper will try to deepen on the applications of digital fabrication in the field of Architecture, based on the projects carried out in Fab Lab Madrid CEU, the Digital Fabrication Laboratory based at CEU University, reflecting about the potential of milling machines, laser cutters, 3D printers and molding and casting technologies to materialize ideas and projects.

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    USP
    Enseñar a ver2016

    This paper is a proposal to revisit some of the many opinions of our masters on learning in order to reconsider our present time. Tertiary education, is being convulsed by numerous changes –in academic programs, contents, a strong emergence of bilingualism, etc.􀂱, immersed within a proliferation of resources 􀂱communication, information access and even our own technology in the field of graphic design􀂱 has caused a very obvious decrease in the numbers of students in architecture. As we face other new coming challenges and it will be of great help to look back and recover the experience of our own learning to put it at the service of the future architects.