TFM
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/10637/10587
Search Results
- Les arts visuals com a eina per a l'aprenentatge en l'expressió oral i escrita
2022-08-21 Les dimensions de l’expressió escrita i de la comunicació oral a l’àmbit lingüístic de l’Educació secundària obligatòria (d’ara endavant, ESO) formen part de l’ensenyament de les habilitats comunicatives. Les arts visuals (cinema, fotografia i arts plàstiques) poden ser un punt de partida per a la innovació en les formes globals d’aprenentatge de la llengua oral i escrita. Prenent com a punt de partida experiències existents al nostre context educatiu, l’objectiu central d’aquest treball és elaborar un conjunt de propostes que fomentin l’ús de les arts visuals a l’aula de secundària com a eina d’innovació pedagògica en les dimensions d’expressió escrita i de comunicació oral. La intenció d’aquestes propostes és fomentar l’equiparació en importància de l’expressió escrita i l’oral a l’ESO, motivar l’expressió de les emocions per part de l’alumnat a partir de l’experiència artística, integrar els llenguatges artístics en l’ensenyament de la llengua i promoure el diàleg entre iguals tot posant en valor la diversitat de contextos personals i culturals. Entre els objectius metodològics del treball, destaquen l’experiència artística i estètica com a punt de partida per treballar l’expressió escrita i oral, la reflexió i foment de l’esperit crític i de l’expressió d’idees, el desenvolupament d’habilitats de percepció, observació i anàlisi i la promoció d’habilitats en diversos registres escrits i orals.
- La didàctica de l'expressió escrita en català a les aules de secundària d'Osona i el Berguedà
2022-09-02 Com és el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’expressió escrita en català? Aquest estudi d’investigació qualitatiu busca conèixer la didàctica en la composició de textos que els docents de català apliquen a l’alumnat de 2n cicle de l’ESO de les comarques d’Osona i el Berguedà. S’ha entrevistat a docents de 3r i 4t d’ESO sobre les tècniques, metodologies i recursos que utilitzen i les dificultats que es troben en aquest procés d’ensenyament-aprenentatge de l’escriptura en la llengua catalana. Els resultats han demostrat que l’expressió escrita és una dimensió molt present a les aules i que s’ensenya de maneres molt diverses, sobretot pel que fa a les metodologies, els recursos que s’utilitzen i l’ensenyament del procés d’escriptura. Tot i així els elements principals d’aquest procés, com ara l’explicació de les tipologies textuals, la consideració del context en el procés d’escriptura i la correcció de la cohesió, coherència i adequació, a més de l’ortografia, són trets comuns en totes les aules.