TFM

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/10637/10587

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Publication
    UAO
    L'ús dels jocs de taula per practicar l'expressió oral en llengua catalana a l'aula de secundària2023-09

    Aquest treball ofereix una aproximació de l’aprenentatge basat en jocs -i, especialment, els jocs de taula-, com a eina per motivar i potenciar la pràctica de l’expressió oral en català en un ambient castellanoparlant. Presenta també una alternativa saludable al consum indiscriminat i desmesurat de les pantalles per part dels joves. Es presenta, doncs, el joc de taula com un element lúdic amb gran potencial educatiu a l’aula de secundària. Per incorporar els jocs de taula com a metodologia didàctica, s’exposen quatre situacions d’aprenentatge a través de les quals l’alumnat de tercer d’ESO treballarà el vocabulari emocional, la descripció, la narració i l’argumentació. A més a més dels sabers esmentats, es desenvoluparan diverses competències de llengua catalana: comprensió oral, expressió escrita, llenguatge democràtic i no discriminatori i, sobretot, expressió oral, i competències transversals: ciutadana i personal, social i d'aprendre a aprendre. Per provar l’eficàcia d’aquesta metodologia, es duen a terme quatre sessions de joc de taula amb alumnes de l’institut Pompeu Fabra de Badalona. A partir d’observació participant i un qüestionari que s’entrega a l’alumnat es descobreix que l’activitat desperta l’interès de l’alumnat, quins jocs han agradat més i quins menys i quins han fomentat més l’aprenentatge, si se n’ha comprès el funcionament, si es disposa dels recursos lingüístics necessaris per jugar, si es parla constantment en català durant la sessió de jocs, si s’escolta activament, es respecten els torns de paraula i hi ha una bona autogestió de l’aprenentatge. També s’ha preguntat a l’alumnat l’idioma vehicular a casa i a l’institut i les hores de consum del mòbil setmanal.

  • Thumbnail Image
    Publication
    UAO
    L'ús de la ràdio per fomentar el català en una escola de màxima complexitat : el cas de l'Institut Escola Trinitat Nova2023-10-26

    Esta propuesta de innovación plantea el uso de la radio escolar para fomentar la expresión oral en catalán en el Institut Escola Trinitat Nova de Barcelona. Se trata de un centro de máxima complejidad en el que el alumnado no se expresa prácticamente nunca en catalán; lengua que se percibe únicamente como académica y que se emplea exclusivamente en el horario de esta materia. A través de la argumentación y el debate, en este caso radiofónico, se quiere redefinir el catalán como una lengua de comunicación real con el que se practique la expresión oral. La propuesta adopta la forma de una situación de aprendizaje de acuerdo con el nuevo currículum, en vigor desde el curso 2022-2023.