TFM
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/10637/10587
Search Results
- Análisis comparativo de las matemáticas en el programa de Bachillerato en España y el programa de Diploma del Internacional Bacclaureate
2023-09 La docencia de las matemáticas en la etapa preuniversitaria es de gran relevancia en el conjunto del sistema educativo; los contenidos, metodología de enseñanza y las competencias adquiridas por los estudiantes serán determinantes en el aprendizaje, y, por tanto, muy relevantes para los estudios posteriores. En España se han aprobado recientemente cambios en el contexto de las materias de Bachillerato, proponiendo un currículum más abierto y competencial. Además, en los últimos años ha habido un incremento sostenido de estudiantes que optan por cursar el Programa de Diploma del IB en España, un programa riguroso y con un reconocido prestigio internacional. Por ello, este trabajo propone realizar un análisis comparado en la materia de Matemáticas entre el Programa de Bachillerato español y las asignaturas correspondientes del Programa de Diploma del IB. Para hacer la comparación se utilizará un método de comparación indirecta que permita mapear ambos planes curriculares, y así poder hacer una comparación acerca de los contenidos y la demanda cognitiva de cada una de las materias.
- Explorando las interferencias lingüísticas del catalán en el español de Barcelona : diseño de una situación de aprendizaje para estudiantes de 4o de la ESO
2023-09 Este trabajo aborda el actual contexto sociolingüístico de Barcelona y se centra en la situación de contacto de lenguas entre el español y el catalán. En concreto, desarrolla uno de los principales fenómenos asociados a dicho contacto de lenguas: las interferencias lingüísticas. Para conocer el alcance de este fenómeno sociolingüístico, realizamos un breve recorrido diacrónico y sincrónico acerca de la evolución de la enseñanza en los centros educativos de Barcelona desde los inicios de la democracia hasta la actualidad, que nos permite, acto seguido, aproximarnos a las posibles causas por las que se producen las interferencias en hablantes bilingües de español y catalán. Este planteamiento se pondrá en práctica a través de una propuesta de innovación pedagógica basada en una situación de aprendizaje dirigida a estudiantes de 4.º de la ESO de un centro educativo de Barcelona. En ella, el alumnado, desde un enfoque eminentemente práctico, se aproximará al concepto de interferencia lingüística, relacionándolo con el contexto social y educativo en el que se enmarca este estudio, y atendiendo a sus diferentes niveles de análisis (fonético, morfosintáctico y léxico). De este modo, será capaz de conocer, diagnosticar y prevenir de forma eficiente las interferencias del catalán que puedan producirse en su comunicación diaria en español, de modo que optimizará su competencia comunicativa en ambas lenguas.
- La trigonometria de quart d'ESO amb geogebra
2023 El present Treball de Final de Màster Universitari en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Ensenyament d’Idiomes fa una recerca sobre l’evolució històrica i la importància de la visualització en l’ensenyança i aprenentatge de les matemàtiques i, més concretament, de la geometria. També s’han analitzat els diferents models de didàctica de les matemàtiques, que proporcionen les directrius per a la programació dels currículums i de les unitats didàctiques. Per a aplicar aquests coneixements, s’ha fet la programació de la unitat didàctica de Trigonometria, de quart d’Educació Secundària Obligatòria, fent ús del software interactiu de matemàtiques Geogebra. El disseny i seqüenciació de les activitats s’ha fet basat en l’aprenentatge per competències seguint les directrius del Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
- Enseñanza de las matemáticas en 2o de ESO : primera aproximación al Método Singapur
2023 Aquest treball presenta una estratègia innovadora de l'aprenentatge de les matemàtiques, el Mètode Singapur, que destaca per promoure el desenvolupament de les habilitats matemàtiques a partir del raonament i partint d'un aprenentatge actiu i significatiu. El present treball va tenir com a objectiu implementar dues propostes d'intervenció en dos grups naturals de 2n d'ESO, una dissenyada d'acord amb els fonaments principals del Mètode Singapur i un altre a partir de les directrius del Mètode Tradicional, per recollir evidències que demostrin l'impacte d'utilitzar un mètode o un altre en la motivació per aprendre i en l'adquisició dels coneixements matemàtics dels alumnes. Els instruments d'observació i avaluació van permetre evidenciar la capacitat que té el Mètode Singapur de motivar i fomentar les bones actituds de l'alumnat cap a les matemàtiques. No obstant això, respecte a l'adquisició dels conceptes matemàtics, es va analitzar una clara tendència que va evidenciar la necessitat d'implementar les dues metodologies conjuntament per promoure tant la comprensió instrumental com la comprensió relacional.
- Adaptación de los géneros periodísticos en la actualidad : Tiktok e Instagram como fuente de información entre los adolescentes
2023 El context de total digitalització en el qual es troba la societat actual ha fomentat que els adolescents acudeixin a les xarxes socials com a principal font d'accés a la informació. No obstant això, l'alumnat d'avui dia presenta nombroses dificultats per distingir entre el que és notícia i el que no, a més de per a consumir informació veraç, en un escenari comunicatiu replet de desinformació. El present treball de fi de màster (TFM) presenta una proposta innovadora que porta les xarxes socials TikTok i Instagram a l'aula per a treballar el consum i la creació d'informació objectiva i de qualitat. En aquest document es descriu la posada en pràctica de la situació d'aprenentatge dirigida a tercer d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) i s'exposen les corresponents reflexions i propostes de millora a través de les valoracions pròpies i de l'alumnat.
- La ficció sonora com a recurs didàctic per a l'ensenyament de llengua i literatura
2023 Aquest Treball de Fi de Màster presenta una metodologia innovadora que pretén impulsar l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la literatura catalana a Secundària a través de la creació d’una ficció sonora. El projecte planteja que els i les estudiants, a través de l’elaboració d’una peça sonora, treballin la lectura, comprensió i anàlisi d’una obra literària i millorin la seva comprensió lectora, les competències d’expressió oral i escrita i digital. La ficció sonora té un gran potencial com a eina didàctica i permet treballar de manera cooperativa, participativa i inclusiva i abordar totes les competències bàsiques.
- Ciencia de datos en el aula: proyecto de matemáticas y programación
2023-07 En aquest Treball de Final de Màster es presenta el disseny d'una situació d'aprenentatge per a l'ensenyament de l'anàlisi de dades en l'àrea de matemàtiques i programació. La proposta s'enfoca en alumnes de primer any de Batxillerat i s'estén al llarg d'un trimestre. En el projecte s’utilitza la metodologia d'Aprenentatge Basat en Projectes i es recolza en el llenguatge de programació Python, en concret, la llibreria Pandas per a tractar i mostrar dades i aplicar conceptes d'estadística bàsica.
- Estilos de comunicación y estrategias asertivas en el aula para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje en Educación Secundaria
2022-09 Aquesta investigació aborda l'estudi dels estils de comunicació dels estudiants d’Educació Secundària com a elements fonamentals perquè el docent es pugui comunicar de manera assertiva i crear un vincle emocional amb els alumnes. S'estudia la disciplina de la comunicació, els enfocaments principals sobre els estils i el rol del docent, i es duu a terme un estudi de camp a través d'un instrument metodològic mixt, creat especialment per aquest projecte, que facilita la categorització dels joves. Finalment, es proposen estratègies assertives per al docent per afavorir la convivència i el procés d'ensenyament-aprenentatge a l'aula.