Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/11819
Arquitectura genérica y arquitectura específica a partir de una lectura de Luigi Pareyson.
Title: | Arquitectura genérica y arquitectura específica a partir de una lectura de Luigi Pareyson. Generic and Specific Architecture, from a Reading of Luigi Pareyson |
Authors : | Ferraz-Leite Ludzik, Alejandro |
Keywords: | Teoría de la formatividad (Arquitectura).; Estética.; Hermenéutica.; Pareyson.; Architecture.; Aesthetics.; Hermeneutics. |
Abstract: | El artículo surge de una investigación posdoctoral en curso, que pretende
extraer de la filosofía hermenéutica fundamentos teóricos para
la comprensión de las obras de arquitectura. En este caso, recurre a
Luigi Pareyson, autor considerado, junto a Gadamer y Ricoeur, uno de
los mayores exponentes de la hermenéutica en la segunda posguerra.
Pareyson desarrolla un pensamiento estético, en particular la 'teoría de
la formatividad'. El presente texto toma de allí una reflexión concreta,
y en base a ella pone en relación, bajo un mismo estudio conceptual,
a autores como Rafael Moneo, Sáenz de Oíza, Luigi Andreoni, Álvaro
Siza, Fernando Távora o Eladio Dieste; hallando que tienen en común la
presencia, a la vez, de la 'artisticidad' de una obra, que significa un esfuerzo
humano por alcanzar la perfección, así como de la consecución
del 'logro' en el campo estético que supone una 'obra de arte'. This article arises from ongoing postdoctoral research, whose objective is to extract from hermeneutics some theoretical principles for the understanding of architectural works. In this case, the text draws upon Luigi Pareyson, an author considered one of the greatest exponents of hermeneutics in the Post-World War II era, alongside Gadamer and Ricoeur. Pareyson develops an aesthetic philosophy, called 'Teoria della Formatività' (Theory of Formativity). This text takes a concrete reflection of Pareyson and, on that basis, establishes a conceptual relationship between authors such as Rafael Moneo, Sáenz de Oíza, Luigi Andreoni, Álvaro Siza, Fernando Távora or Eladio Dieste; discovering that they have in common the 'artisticness' of a work that represents a human effort to achieve perfection, as well as the consecration of an 'achievement' in the field of aesthetics that signifies an 'artwork'. |
Description: | En: Constelaciones 8.0. ISSN. 2340-177X. n. 8, 2020, pp 155-169 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/11819 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
Issue Date: | 1-May-2020 |
Appears in Collections: | Núm. 8 (2020) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.