Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/7536
El Departamento de Orientación y las tendencias educativas del siglo XXI.
Title: | El Departamento de Orientación y las tendencias educativas del siglo XXI. |
Authors : | Chica Sánchez, Nuria |
Keywords: | Departamento de Orientación; Tendencias educativas; siglo XXI; Plan de Acción Tutorial; Plan de Orientación Académico Profesional; Plan de Apoyo al Proceso de Enseñanza Aprendizaje; Orientation Department; Education tendencies; 21st century; Tutorial Action Plan; Academic and Careers Guidance Plan; Support to the Teaching and Learning Process Plan |
Abstract: | El objetivo es analizar si las actividades propuestas desde el Departamento de Orientación (DO), en la etapa de la ESO principalmente, van en
consonancia con las tendencias educativas del siglo XXI. Para ello, y a través de una metodología descriptiva, hemos constatado que las actividades del DO se alinean con nueve de las once tendencias que describimos. Esto confiere un papel relevante al DO, a la hora de promover dichas tendencias en los Centros y para que se proteja y promocione su labor. La educación del siglo XXI demanda un rol más activo por parte
de los actores educativos, (especialmente de los alumnos) y, a la luz de los resultados
obtenidos, el DO está llamado a desempeñar un papel fundamental. The aim of this paper is to analyse if the Orientation Department activities, mainly in secondary school, side with the education principles of the 21st century. Through a descriptive methodology, we have verified that the Orientation Department activities line up with nine out of the eleven principles that we have described. As a result, the Orientation Department has a key role when promoting those principles in schools. Along with this, the work of the Orientation Department needs to be promoted and protected. 21st century education demands a more proactive role between the education actors (especially from the students) and, according to our results, the Orientation Department has been called to perform a key role. |
Description: | Trabajo Fin de Master en Formación para Profesores de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, presentado en la Universidad San Pablo-CEU, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Comunicación, Departamento de Psicología y Pedagogía, en Madrid junio del 2015, [79 págs.] |
Director(s): | Hernández Suárez, María del Mar |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/7536 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
Issue Date: | 24-Jun-2015 |
Center : | Universidad San Pablo-CEU |
Appears in Collections: | TFM |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.