Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10637/10739

Representación del periodista en el cine español desde 1990 hasta 2010


Thumbnail

See/Open:
 es_a7_stamped.pdf
Español
994,19 kB
Adobe PDF

See/Open:
 en_a7_stamped.pdf
English
665,32 kB
Adobe PDF

See/Open:
 Articulo_7_ES_Doxa_29_EPUB.epub
Español
903,34 kB
EPUB

See/Open:
 Articulo_7_EN_Doxa_29_EPUB.epub
961,21 kB
EPUB
Title: Representación del periodista en el cine español desde 1990 hasta 2010
Portrayal of the journalist in Spanish cinema from 1990 to 2010
Authors : San José de la Rosa, Cristina.
Miguel Borrás, Mercedes
Gil Torres, Alicia
Keywords: Vladimir ProppCine españolCine de los 90Rol del periodistaEstructuralismoSpanish cinemaCinema of the 90sRole of the journalistStructuralism
Abstract: El periodista es un personaje habitual en las películas españolas y su análisis resulta fundamental para conocer la profesión. Esta investigación se marca como objetivo identificar el perfil del periodista en el cine desde 1990 hasta 2010, dos décadas de drásticos cambios en las formas de comunicación en nuestro país. En su fase empírica, una de las aportaciones fundamentales se encuentra en la recuperación de Morfología del cuento (1928) del ruso Vladimir Propp para establecer desde el estructuralismo las características del informador. Concluye que los héroes se encargan del periodismo serio y los villanos, sobre todo mujeres, protagonizan el ‘boom’ de la televisión con predominio de morbo y mentiras en la pequeña pantalla.

The journalist is a regular character in Spanish films, and analysing this role is fundamental in learning more about the profession. The aim of this research is to identify the profile of the journalist in cinema from 1990 to 2010, two decades of drastic changes in the modes of communication in our country. In its empirical phase, one of the fundamental contributions can be found in the recovery of Morphology of the Folktale (1928), by Russian Folklorist-Scholar Vladimir Propp, which can be used to establish the characteristics of the reporter from a structuralist point of view. In this book, the conclusion reached is that the heroes are those in charge of serious journalism, whereas the villains, mainly women, are the stars of the television ‘boom’ with a predominance of morbidity and deceit on the small screen.
Description: En: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales. e-ISSN 2386-3978 n. 29, 2019, pp 139-159
URI: http://hdl.handle.net/10637/10739
Rights : http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
Issue Date: 11-Dec-2019
Center : Universidad San Pablo-CEU
Appears in Collections:Doxa.Comunicación nº 029 (2019)





Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.