Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10637/10737

La construcción narrativa transmedia digital del relato de Lost


Thumbnail

See/Open:
 es_a5_stamped.pdf
Español
388,52 kB
Adobe PDF

See/Open:
 en_a5_stamped.pdf
English
376,27 kB
Adobe PDF

See/Open:
 Articulo_5_ES_Doxa_29_EPUB.epub
Español
456,52 kB
EPUB

See/Open:
 Articulo_5_EN_Doxa_29_EPUB.epub
English
448,05 kB
EPUB
Title: La construcción narrativa transmedia digital del relato de Lost
The digital transmedia narrative composition of the storytelling of Lost
Authors : Álvarez Rodríguez, Víctor
Keywords: NarrativaTransmediaFicciónTelevisiónAudienciaNarrativeTransmediaFictionAudience
Abstract: Analizar la narrativa transmedia a través del entorno virtual supone reconocer el modelo de comunicación empleado por las ficciones televisivas en la actualidad y el comportamiento de su audiencia. Gracias al desarrollo de los medios digitales, numerosas producciones audiovisuales han abordado estas plataformas para transmitir y expandir su narrativa. La producción pionera en este campo es la serie de género fantástico Lost (2004-2010). Por ello, esta investigación plantea una metodología de análisis del discurso narrativo de tres obras transmedia con el fin de identificar y estudiar sus repercusiones en la narrativa final de la obra. En concreto, se analiza la construcción transmedia digital del relato en cortometrajes, ARGs y videojuegos. Todo ello en búsqueda del reconocimiento de una única narrativa común formada gracias a distintos medios y lenguajes. Al mismo tiempo también se explorará la vinculación y dedicación de las comunidades de seguidores de la serie con estas propuestas.

Analysing the transmedia narrative through the virtual environment means recognizing the communication model used by television fiction today and the behaviour of its audience. Thanks to the development of digital media, numerous audio-visual productions have addressed these platforms to transmit and expand their narrative. The pioneering production in this field is the fantasy genre series Lost (2004-2010). Therefore, this research proposes a methodology of analysis of the narrative discourse of three transmedia works in order to identify and study their repercussions in the final narrative of the work. In particular, the digital transmedia construction of the story is analysed in short films, ARGs and videogames. All of this in search of the recognition of a single common narrative formed thanks to different media and languages. Likewise, the connection and dedication of the community of followers of the series with these proposals will also be explored.
Description: En: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales. e-ISSN 2386-3978 n. 29, 2019, pp 97-111
URI: http://hdl.handle.net/10637/10737
Rights : http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
Issue Date: 11-Dec-2019
Center : Universidad San Pablo-CEU
Appears in Collections:Doxa.Comunicación nº 029 (2019)





Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.