Facultad de Económicas y CC Empresariales

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    USP
    Recursos, especialización productiva y comercio exterior del Oriente Próximo Mediterráneo2024-03

    El análisis de las principales variables de carácter económico, en las últimas décadas del siglo XXI, es muy interesante para estudiar la evolución de los países de Oriente Próximo que tienen salida al Mediterráneo. En concreto, en este trabajo se analizará la especialización productiva de Turquía, Siria, Líbano, Israel, los territorios palestinos y Egipto. Se hará un especial hincapié en su PIB per cápita y su índice de desarrollo humano a través de los datos obtenidos del Banco Mundial y del Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Finalmente, también se examinará, en función de la especialización productiva de estas economías, cuál es la composición de su comercio exterior, es decir, los principales bienes que exportan e importan, y a qué países. Los resultados obtenidos se basan en los datos proporcionados por The Growth Lab at Harvard University (2023) para el año 2021

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    USP
    Haciendo de la coordinación una experiencia transversal: el estudio de la Estructura Económica en el siglo XXI desde la perspectiva del largo plazo2019

    CEU San Pablo University, and more specifically its Faculty of Economic and Business Sciences, decided to launch a subject that involves the compendium and coordination of two clearly differentiated subjects: Economic History and Economic Structure. This has meant, not only the definition of a single program that integrates all the knowledge of both subjects, but also that two lecturers teach the same subject in the same group. Thus, in Structure and Economic History there is a complete and total coordination of the subjects under study, which allows students to link the knowledge, acquired in both of them. Furthermore, this allows them to develop critical thinking, and to face the analysis of the main economic problems from different perspectives.

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    USP
    Prácticas en Empresas: Un modelo de integración de las competencias para el desarrollo profesional2020

    The purpose of this article is to see, through the experience of a group of Academic Tutors of curricular practices, if these serve to prepare the students in the acquisition and development of the competences and abilities that are needed in the present labour market and that serve them for the future. Secondly, we want to analyse what companies think about the training of our students when they work with them during the internship period. We want to test all this through the contents of the Final Reports that both our students and the Company Tutors have to send at the end of the internship period. This information is received through a tool, developed by the University, where students can carry out all the procedures related to the internship and can be in contact too with their Academic Tutor

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    USP
    Transformando el Programa Intensivo sobre el Futuro de la Banca y Las Finanzas en un encuentro virtual2021

    El estallido de la pandemia originado por el virus SARSCOVID 19 ha obligado a un replanteamiento de nuestra vida en todos los ámbitos. Inmersos en este nuevo contexto, y con el objeto de continuar ofreciendo a nuestros estudiantes una formación integral que incluya no sólo conocimientos, sino también competencias, que les permitieran incorporarse a un mercado laboral que también se ha transformado radicalmente, se decidió convertir el Programa Intensivo sobre el Futuro de la Banca y las Finanzas en un evento virtual. Durante seis meses se trabajó en un nuevo planteamiento, que ha permitido a los estudiantes participantes continuar trabajando de manera colaborativa en un entorno multicultural.

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    USP
    Fomentando el trabajo autónomo y cooperativo en un contexto de cooperación internacional: VI Programa Intensivo sobre el futuro de la banca y las finanzas2019

    Enmarcado dentro del compromiso de la universidad española de formar no sólo en conocimientos sino también en competencias, este trabajo presenta una nueva forma de enfocar la elaboración de los trabajos de fin de grado. En esta propuesta prima la adquisición de competencias transversales por parte del estudiante, combinando el trabajo autónomo con el cooperativo gracias a la colaboración entre varias universidades europeas. A lo largo de su último curso de grado, los estudiantes, guiados por varios profesores, deben investigar sobre varias cuestiones relacionadas con el mundo de la banca, de las finanzas y de la ética, para prepararse de cara al encuentro. Esta preparación previa les permite abordar durante la semana en que tiene lugar el programa intensivo y junto con el resto de compañeros europeos, la elaboración de un trabajo académico desde una perspectiva internacional. Esta investigación, además, les puede servir de base para la posterior elaboración y defensa de su trabajo de fin de grado en su universidad de origen.

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    USP
    Why Do Spanish Savings Banks Invest In The Stock Capital Of Publicly Traded Companies?2006

    By definition, Savings Banks form part of what is known as the social economy, so their investment policies must logically comply with objective efficiency and other more subjective social criteria. However, at different moments in time, accusations have been launched against their investment policies, claiming that they have ignored both the above criteria. The aim of this paper is therefore to empirically determine, based on a samples of publicly traded Spanish companies, whether said claims are founded or not. We use a qualitative dependent variable model (logit) to analyse the variables explaining the investment performance of savings banks compared with regular banks, and between savings banks according to whether the company is publicly traded or not. The results indicate that investment in the publicly trading companies in our sample does not comply with efficiency criteria based on business returns, but is mere speculation aimed at market gains.

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    USP
    Chipre en la Unión Europea. Un análisis desde la tasa de paro2022

    En 1997 se iniciaba el proceso de adhesión de Chipre, uno de los países más pequeños del mundo, a la Unión Europea. Su incorporación como miembro de pleno derecho se produjo en el año 2004. Pocos años después, y como consecuencia del estallido de las hipotecas subprime en EEUU que desembocaría en la Gran Recesión, la economía chipriota se vio afectada de lleno. ¿Cómo han influido estos dos hechos, la incorporación al mercado común europeo y la Gran Recesión al mercado laboral de la isla mediterránea? Para responder a esta cuestión, el objetivo que se persigue en este trabajo es doble. Por un lado, se analizará cuál es la relación existente entre la tasa de paro chipriota y determinadas variables macroeconómicas, así como si la entrada en la UE ha implicado o no un cambio significativo en el desempleo. Por otro lado, se estudiará si se ha producido un proceso de convergencia real de la economía de Chipre con respecto a la europea.

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    USP
    Estudio de la banca privada española durante el franquismo mediante la aplicación de los métodos PROMETHEE2023

    In 1962, the Ley de Bases para la Ordenación del Crédito y de la Banca (LBOCB) was passed, which sought, at least theoretically, to introduce greater competition in the Spanish banking sector. After more than a century, the banking sector was forced to specialize and to choose between the provision of commercial services (the raising of short-term deposits and loans and discounting of bills) or the financing of industrial activities (typical of industrial banking). The sector, characterized by the presence of a multitude of small and medium-sized banks, presented oligopolistic features as more than 80% of the resources were in the hands of the large national banks. The aim of this paper is to characterize the activity of Spanish banks in 1955 and 1965. By means of a multicriteria analysis, a classification of the banks according to different parameters is proposed, with the aim of contrasting whether the banking strategy was similar or not. This work is framed in the tradition of the New Economic History or Cliometrics developed in the 70's of the 20th century, characterized by the interconnection of mathematics, economics, and statistics in the historical analysis.

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    USP
    The Use of New Technologies Applied to the Project-Based Learning Method in an International Context: VII Virtual Intensive Programme on the Future of Banking and Finance2022-12-02

    The use of new technologies applied to teaching has led to a qualitative leap in education due to the pandemic caused by COVID-19. This chapter describes the experience of converting an intensive program that had been celebrated in person since 2014, into an online event. Thus, through a project-based learning process, students of different nationalities were able to expand their knowledge related to ethics and finance, as well as other skillsets, such as autonomous and collaborative work, working in a multicultural environment, or the development of technological and language skills. All this was possible thanks to recent developments in software and applications that allow students and teachers to collaborate simultaneously while being separated by hundreds of kilometers in different European cities.

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    USP
    Has the Great Recession and the Pandemic been one of the Triggers for the rise in Unemployment? A Comparative analysis: Türkiye & EU272022-12

    In 1999 the European Council celebrated in Helsinki, on a proposal by the Commission, made Türkiye a candidate country for EU membership. To make further progress in the process, several reforms, both political and economic, had to be implemented. The aim of this paper is twofold. First, to study the evolution of one of the leading macroeconomic indicators: unemployment. Secondly, through the estimation of dynamic econometric models, to analyze the possible differences in the evolution of unemployment in Türkiye and the EU27, depending on variables such as per capita income, population, inflation, investment, or public debt. Furthermore, what has been the effect that relevant events such as the Great Depression of 2008 and the pandemic have had on unemployment?