184 | 30, pp. 179-185 | doxa.comunicación

enero-junio de 2020

Strategic public relations to foster trust and reputation

ISSN: 1696-019X / e-ISSN: 2386-3978

be managed in public institutions through the study of both the Ministry, as well as the Minister of Education, Culture and Sport, thanks to Professor Carmen María Robles López.

Corporate reputation has also been addressed in the digital environment and within the framework of political communication. Amparo López Meri, Silvia Marcos García and Andreu Casero Ripollés have analysed the communication strategies of the main political parties and their candidates through their content on Facebook. Along these same lines, we also find a study of corporate reputation on social networks during a crisis in the article written by Gema Lobillo Mora and Raquel Gallart Moreno: “Analysis of the university reputational crisis through the social networks Twitter and Facebook. The Case Study of Rey Juan Carlos University”.

The ever-increasing advance of social networks is reflected in two other articles, and in these cases, the focus is culture and tourism. They are the work of Emelina Galarza Fernández, Eduardo Villena Alarcón and Aimiris Sosa Valcárcel, from the University of Malaga, who have investigated the contribution made by the museums of Malaga to communication management and tourist functionality. Francisco Manuel Pastor Marín and Francisco Javier Paniagua Rojano’s proposal focuses on the use of the social network Facebook as a tourist communication tool for major international urban destinations.

Corporate social responsibility is also of vital importance. The originality of the research conducted by Graciela Lamouret Colom and María Teresa García Nieto of Complutense University of Madrid can be found in their study of the origin of communication, its humanisation, and how these concepts are disseminated in a field as complex as the health sector, specifically in hospitals.

Likewise, transversal disciplines not traditionally associated with public relations, such as creativity, are the object of a

del Ministerio y Ministro de Educación, Cultura y Deporte, gracias a la profesora Carmen María Robles López.

La reputación corporativa se estudia en el entorno digital y en el marco de la comunicación política. Amparo López Meri, Silvia Marcos García y Andreu Casero Ripollés anali-zan las estrategias de comunicación de los principales par-tidos políticos y sus candidatos a través del contenido en Facebook. En esta línea encontramos también un estudio de la reputación corporativa en redes sociales durante un periodo de crisis, con el artículo de Gema Lobillo Mora y Raquel Gallart Moreno: “Análisis de la crisis reputacional universitaria a través de las redes sociales Twitter y Face-book. Estudio del caso de la Universidad Rey Juan Carlos”.

El imparable avance de las redes sociales se refleja en dos artículos más, en este caso centrados en la cultura y el tu-rismo. Se trata de los trabajos de Emelina Galarza Fernán-dez, Eduardo Villena Alarcón y Aimiris Sosa Valcárcel, de la Universidad de Málaga, que investigan la aportación a la gestión de la comunicación y la funcionalidad turísti-ca de los museos de Málaga. Por su parte, la propuesta de Francisco Manuel Pastor Marín y Francisco Javier Paniagua Rojano se centra en el uso de la red social Facebook como herramienta de comunicación turística en los grandes des-tinos urbanos internacionales.

La responsabilidad social corporativa también ocupa el lu-gar imprescindible que le corresponde. La originalidad de la investigación Graciela Lamouret Colom y María Teresa García Nieto, de la Universidad Complutense de Madrid, reside en estudiar el origen de la comunicación, la humani-zación, y cómo esta se comunica en un sector tan complejo como el sanitario, concretamente en los hospitales.

Igualmente, disciplinas transversales poco asociadas tradi-cionalmente a las relaciones públicas, como la creatividad, son objeto de estudio de las profesoras de la Universidad de Valladolid Elena González Leonardo, Marta Pacheco