Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10637/9811

Identidad, espectáculo y representación: las candidaturas de Israel en el Festival de la Canción de Eurovisión


Thumbnail

See/Open:
 Articulo 6 (ES) print.pdf
español
2,47 MB
Adobe PDF

See/Open:
 Articulo 6 (EN) print.pdf
english
2,49 MB
Adobe PDF

See/Open:
 Articulo_6_ES_Doxa_27.epub
español
4,17 MB
EPUB

See/Open:
 Articulo_6_EN_Doxa_27.epub
english
4,53 MB
EPUB
Title: Identidad, espectáculo y representación: las candidaturas de Israel en el Festival de la Canción de Eurovisión
Other Titles: Identity, spectacle and representation: Israeli entries at the Eurovision Song Contest
Authors : Panea, José Luis
Keywords: EurovisiónIsraelEurovision Song Contest
Abstract: A partir de una sofisticada inversión, capital y simbólica, el Festival de Eurovisión genera anualmente un espectáculo audiovi-sual en la televisión pública problematizando conceptos como “comunidad”, “Europeidad” e “identidad cultural”. Siguiendo las investigaciones recientes en el ámbito anglosajón, recorreremos sus distintas ediciones hallando las paradojas inherentes a la ima-gen en movimiento en el diálogo entre “canción” y “nación” con la participación de países “en los márgenes” de Europa, cuyo triunfo –puesto que el país vencedor ha de ser el organizador al año siguiente– ha descentrado la sede anfitriona y la “marca Eurovisión”. Nos centraremos en las candidaturas de Israel (1973-2018) para debatir, por tanto, cómo esta nación es representada en dicho mega-evento a través de la canción.

Through a sophisticated investment, both capital and symbolic, the Eurovision Song Contest generates annually a unique audio-visual spectacle, debating concepts as well as community, Europeanness or cultural identity. Following the recent researches from the An-glo- Saxon ambit, we will research different editions of the show. Seeking out the movement-image paradoxes through the dialogue between nation and song, the participation of countries in the mar-gins of Europe and his victory –the winning country has to organize the following show the next year– has decentred the host venue and the notion of Eurovision branding. We will focus on the Israeli entries (1973-2018) in order to make an issue on how in this mega-event the nation is narrated through the song.
Description: En: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales. e-ISSN 2386-3978 n. XXVII, 2018, pp. 121-145
URI: http://hdl.handle.net/10637/9811
Rights : http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
Issue Date: 12-Dec-2018
Center : Universidad San Pablo-CEU
Appears in Collections:Doxa.Comunicación nº 027 (2018)





Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.