Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/14472
Student satisfaction with the Service-Learning methodology an added value in the training of the nursing degree
Title: | Student satisfaction with the Service-Learning methodology an added value in the training of the nursing degree |
Other Titles: | Satisfacción de los alumnos con la metodología de Aprendizaje-servicio : un valor añadido en la formación del título de enfermería |
Authors : | García Garcés, Laura Ruiz Zaldibar, Cayetana Gerónimo Llopis, Ángel Vicario Merino, Ángel Lluesma Vidal, Marta |
Keywords: | Educación sanitaria.; Health promotion - Knowledge and learning.; Estudiantes de enfermería - Enseñanza superior.; Nursing - Study and teaching - Education (Higher); Health education.; Nursing students - Education (Higher); Enfermería - Didáctica - Enseñanza universitaria.; Promoción de la salud - Aprendizaje. |
Publisher: | Universidad Juárez Autónoma de Tabasco |
Citation: | García Garcés, L. ., Ruiz-Zaldibar, C., Gerónimo Llopis, Ángel ., Vicario Merino, Ángel . & Lluesma Vidal, M. (2022). Student satisfaction with the Service-Learning methodology: an added value in the training of the nursing degree. Horizonte Sanitario, vol. 21, i. 1 (en.), pp. 25-34. DOI: https://doi.org/10.19136/hs.a21n1.4511 |
Abstract: | Objective: To evaluate the effect on the satisfaction of nursing students and
the participants of Service-Learning methodology in the development of
Health Education workshops.
Materials and methods: Service-Learning project was designed in four
stages: 1) students training in knowledge about Community Nursing
and Health Education; 2) development of healthy workshops for its
implementation in associations; 3) implementation of the workshops;
4) reflection on Service-Learning impact. An ad hoc questionnaire was
developed to assess students’ satisfaction. It was also evaluated the
workshops’ participant’s satisfaction.
Results: students reported having a very high level of satisfaction by
increasing their scores after improving Service-Learning methodology
in the subject. In addition, participants who received health promotion
workshops developed by nursing students reported a positive impact on
their health.
Conclusion: development of Service-Learning methodology associated
with health education implies high level of satisfaction in nursing students
and a social impact for the community. Objetivo: Evaluar la satisfacción de los estudiantes de enfermería y los participantes, con la metodología Aprendizaje Servicio en el desarrollo de talleres de Educación para la Salud. Materiales y Método: El proyecto de Aprendizaje-Servicio se diseñó en cuatro etapas: 1) Formación de estudiantes en conocimientos sobre Enfermería Comunitaria y Educación para la Salud; 2) Desarrollo de talleres saludables para su implementación en asociaciones; 3) Implementación de los talleres; 4) Reflexión sobre el impacto del Aprendizaje-Servicio. Se desarrolló un cuestionario ad hoc para evaluar la satisfacción de los estudiantes. También se evaluó la satisfacción de los participantes de los talleres. Resultados: Los estudiantes informaron tener un nivel de satisfacción muy alto, al aumentar sus puntajes luego de mejorar la metodología de Aprendizaje-Servicio en la asignatura. Además, los participantes que recibieron talleres de promoción de la salud, desarrollados por estudiantes de enfermería, reportaron un impacto positivo en su salud. Conclusión: El desarrollo de la metodología de Aprendizaje-Servicio asociado a la educación en salud, implica un alto nivel de satisfacción en los estudiantes de enfermería y un impacto social para la comunidad. |
Description: | Este artículo de investigación se encuentra disponible en la siguiente URL: https://revistahorizonte.ujat.mx/index.php/horizonte/article/view/4511/3635 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/14472 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es |
ISSN: | 1665-3262 2007-7459 (Electrónico) |
Issue Date: | 27-Jan-2022 |
Center : | Universidad Cardenal Herrera-CEU |
Appears in Collections: | Dpto. Enfermería y Fisioterapia |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.