Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10637/14461

Cuentoterapia : cuidado emocional de niños hospitalizados


Thumbnail

See/Open:
 Cuentoterapia_Cabrera_CIVINEDU_2022.pdf
271,08 kB
Adobe PDF
Title: Cuentoterapia : cuidado emocional de niños hospitalizados
Other Titles: Story therapy : emotional care of hospitalised children
Authors : Cabrera Muñoz, Ana
García Blay, María Gloria
Belda Torrijos, Mónica
Keywords: Emotions in children.Short story - Therapeutic use.Cuento - Uso terapéutico.Children - Hospital care.Emociones en los niños.Emotions in literature.Niños - Cuidados hospitalarios.Emociones en la literatura.
Publisher: Red de Investigación e Innovación Educativa (REDINE)
Citation: Cabrera Muñoz, A., García Blay, M.G. & Belda Torrijos, M. (2022). Cuentoterapia : cuidado emocional de niños hospitalizados. En Conference proceedings CIVINEDU 2022 : 6th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation : September 28-29, 2022 (pp. 607-611). Madrid (España): Red de Investigación e Innovación Educativa (REDINE).
Abstract: El hecho de que un niño enferme supone una pérdida ocasional o permanente del bienestar físico, mental y social en su vida, y esto acarrea otros factores que suponen una debilidad emocional y de desajuste académico. El objetivo principal de este artículo es presentar la Cuentoterapia como recurso dentro de las Unidades Pedagógicas Hospitalarias, con la finalidad de paliar el desajuste pedagógico y emocional que supone una hospitalización para los discentes hospitalizados comprendidos en las edades de la etapa escolar de Educación Infantil. Trabajando mediante la Cuentoterapia dentro de estas aulas resultará una labor pedagógica y terapéutica, puesto que, en el cuento como recurso en Educación Infantil, favorece el desarrollo pedagógico del discente y mitiga el desorden emocional que puede acarrearles la enfermedad y por consecuencia la hospitalización.

The fact that a child is ill means an occasional or permanent loss of physical, mental and social well-being in his or her life, and this brings with it other factors that lead to emotional weakness and academic maladjustment. The main objective of this article is to present Storytelling Therapy as a resource within the Hospital Educational Units, with the aim of alleviating the pedagogical and emotional imbalance that hospitalisation entails for hospitalised children in the Infant Education stage. Working through Story Therapy in these classrooms will result in a pedagogical and therapeutic work, since storytelling as a resource in Infant Education favours the pedagogical development of the pupil and mitigates the emotional disorder that the illness and consequently hospitalisation can bring about.
Description: Esta comunicación se encuentra disponible en la siguiente URL: https://civinedu.org/wp-content/uploads/2022/11/CIVINEDU2022.pdf
Esta comunicación pertenece a la 6th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation (CIVINEDU 2022) - Online streaming, September 28-29, 2022.
URI: http://hdl.handle.net/10637/14461
Rights : http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
ISBN: 9788412451160
Issue Date: 29-Sep-2022
Center : Universidad Cardenal Herrera-CEU
Appears in Collections:Dpto. Ciencias de la Educación





Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.