Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/11828
Encontrar la forma : naturaleza y ser humano en las escuelas de Hans Scharoun.
Title: | Encontrar la forma : naturaleza y ser humano en las escuelas de Hans Scharoun. Finding the Form. Nature and Human Being in Hans Scharoun's Schools. |
Authors : | Coca Leicher, José de |
Keywords: | Scharoun.; Darmstadt.; Escuelas.; Arquitectura orgánica.; Formfindung.; Schools.; Organic architecture. |
Abstract: | Casi setenta años después de su aparición revisamos el proyecto de la
Escuela de Darmstadt y la posterior materialización en las Escuelas de
Lünen y Marl, profundizando en las claves del pensamiento orgánico de
Hans Scharoun. A partir de su implantación, la escuela es un agregado
de células que a su vez generan el barrio y la ciudad. El método proyectual
deductivo de la forma o Formfindung incorpora con aparente
naturalidad los condicionantes sociales, pedagógicos, constructivos y
económicos, educando e integrando orgánicamente al individuo en la
sociedad, generando una arquitectura con vigencia y proyección futura.
Concluimos con la actualidad y el aprecio social de las escuelas de
Scharoun, ambas en uso y recientemente renovadas adaptándolas a las
necesidades actuales, que perviven gracias al empeño comunitario de
los habitantes de ambas ciudades. Almost seventy years after its appearance, we review the project of the School of Darmstadt and its subsequent materialization in the Schools of Lünen and Marl, examining in depth the keys of Hans Scharoun´s organic thinking. From its implementation, the school is an aggregate of cells generating in its turn the neighborhood and the city. The projective method, deductive of the form or Formfindung, incorporates the social, pedagogical, constructive and economic requirements with apparent simplicity, educating and organically integrating the individual into society, generating an architecture with validity and future projection. We conclude with the present time and the social appreciation of the Scharoun schools, both of which are in use and have been recently renovated adapting them to current needs, and which persist thanks to the community efforts of the inhabitants of both cities. |
Description: | En: Constelaciones. ISSN. 2340-177X. n. 7, 2019, pp 47-61 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/11828 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
Issue Date: | 1-May-2019 |
Appears in Collections: | Núm. 7 (2019) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.