Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/10834
La congruencia entre los juicios de legitimidad de la institución pública, los medios y los ciudadanos
See/Open:
es_m9_stamped.pdf
español
1,31 MB
Adobe PDF
See/Open:
en_m9_stamped.pdf
english
656,6 kB
Adobe PDF
See/Open:
La_congruencia_entre_los_juicios_ES_Doxa_30_EPUB.epub
español
972,13 kB
EPUB
See/Open:
09_The_congruence_between_the_legitimacy_EN_Doxa_30_EPUB.epub
english
821,58 kB
EPUB
Title: | La congruencia entre los juicios de legitimidad de la institución pública, los medios y los ciudadanos The congruence between the legitimacy judgments of the public institution, the media and citizens |
Authors : | Robles López, Carmen María |
Keywords: | Comunicación de instituciones públicas.; Bienes intangibles.; Sector público.; Legitimidad.; Confianza.; Communication of public institutions.; Intangible assets.; Public sector.; Legitimacy.; Trust. |
Abstract: | La investigación explora la dinámica de la legitimidad de un líder público
y su organización con responsabilidades ejecutivas en un gobierno
central. El objetivo de esta investigación es recuperar la confianza
de los ciudadanos a las instituciones públicas mediante el bien
intangible legitimidad. Por ello, se pretende analizar la congruencia
que hay entre los juicios de legitimidad que sobre un ministerio de
educación –Ministerio de Educación del Gobierno de España, con
ministros José Ignacio Wert e Iñigo Méndez de Vigo (2011-2015)– formulan
la propia organización, los medios y los ciudadanos. El diseño
metodológico para la observación empírica es triangular y consiste
en un análisis de contenido cuantitativo de los juicios de legitimidad,
contrastando tres puntos de observación. En concreto, de la organización
se analiza la comunicación en Twitter de los ministros y del
ministerio, así como las notas de prensa y comunicados; de la prensa
se analiza la prensa impresa y los perfiles de los diarios en Twitter; y
de los ciudadanos, los tweets. Los resultados manifiestan cómo es la
comunicación de una organización pública en su interacción con los
diferentes actores, y cómo esta interacción puede afectar a su legitimidad
y, en último término, a los ciudadanos. This research explores the dynamics of legitimacy in a public leader and his organisation with executive responsibilities in a central government. The aim of this study is to rebuild the trust of citizens in public institutions by means of the intangible asset legitimacy. Thus, our purpose is to analyse the congruence between the legitimacy judgements which the own organisation, the media and citizens make about a ministry of education –Ministry of Education of the Government of Spain, with José Ignacio Wert and Iñigo Méndez de Vigo as ministers (2011-2015)–. The empirical observation follows a triangular methodological design and consists in a quantitative content analysis of the legitimacy judgements, contrasting three points of observation. Specifically, an analysis of the following has been carried out: as far as the organisation is concerned, the communication on Twitter by the ministers and the Ministry, as well as press releases and announcements; regarding the media, print media and newspapers profiles on Twitter and, as for citizens, their tweets. The results show the communicative characteristics of the interaction between a public institution and the different actors, as well as how this interaction may affect its legitimacy, and ultimately, citizens. |
Description: | En: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales. e-ISSN 2386-3978 n. 30, 2020, pp 351-368. |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/10834 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
Issue Date: | 11-Jun-2020 |
Center : | Universidad San Pablo-CEU |
Appears in Collections: | Doxa.Comunicación nº 030 (2020) Monográfico |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.