Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/14962
“Mirad” y “pensad”: la contribución moral y educativa del cine de animación basado en hechos reales y dirigido al público juvenil
Title: | “Mirad” y “pensad”: la contribución moral y educativa del cine de animación basado en hechos reales y dirigido al público juvenil “Watch” and “think”: the moral and educational contribution of fact-based animated filmes for young audiences |
Authors : | Aparicio González, María Jesús |
Keywords: | Aprendizaje; Cine de animación; Moral; Destierro; Guerra; Infancia; Learning; Animated films; Moral; Exile; War; Childhood |
Publisher: | Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones |
Citation: | Aparicio González, M. J. (2022). “Mirad” y “pensad”: la contribución moral y educativa del cine de animación basado en hechos reales y dirigido al público juvenil. Arte y Políticas de Identidad, 27(27), 114–136. https://doi.org/10.6018/reapi.552671 |
Abstract: | La extraordinaria importancia de las narraciones, leyendas y cuentos de hadas para la formación
moral, intelectual y educativa de los niños es un hecho indiscutible. Gracias al visionado de
obras maestras de la literatura infantil adaptadas al arte cinematográfico, los niños, además
de divertirse, aprenden valores. A partir de la elaboración de un marco teórico sobre las
fábulas y el cine de animación, y con el fin de aclarar la animación comprometida con las
cuestiones sociales, de género y políticas, en este estudio se exponen dos largometrajes y un
corto de animación estrenados durante el período comprendido entre los años 2018 y 2022.
El objetivo es determinar el papel desempeñado por directores feministas en la enseñanza y
el fortalecimiento de la moral y la cultura del público juvenil, a través de los personajes de
unos relatos audiovisuales protagonizados por niños/as inmersos en circunstancias vitales muy
duras, como la guerra y el destierro. The extraordinary importance of stories, legends and fairy tales for the moral, intellectual and educational formation of children is an indisputable fact. Thanks to the viewing of masterpieces of children’s literature adapted to cinematographic art, children, besides having fun, learn values. Based on the development of a theoretical framework on fables and animated film, and in order to shed light on animation committed to social, gender and political issues, this study exposes two feature films and a short animated film released during the period between the years 2018 and 2022. The objective is to determine the role played by feminist directors in teaching and strengthening the morals and culture of young audiences, through the characters of audiovisual stories starring children immersed in very harsh life circumstances, such as war and exile. |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/14962 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es OpenAccess |
ISSN: | 1989-8452 |
Issue Date: | 30-Dec-2022 |
Center : | Universidad San Pablo-CEU |
Appears in Collections: | Facultad de Humanidades y CC de la Comunicación |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.