Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/14554
El reto de las teleprácticas como instrumento para adquirir competencias
Title: | El reto de las teleprácticas como instrumento para adquirir competencias |
Other Titles: | The challenge of remote internships as an instrument to acquire skills |
Authors : | Lasaga Millet, Olga Barraycoa Martínez, Javier Cabañas Abello, Sonia Cirera Catalan, Raimon Doménech Ballester, Luis Redondo García, José Ignacio Ruiz de Palacios Villaverde, M. Mercedes |
Keywords: | Youth - Employment.; Educación y empleo.; Telecommuting.; Trabajo y nuevas tecnologías.; Teletrabajo.; Pandemia de la Covid-19, 2020-; Work - Effect of automation.; Labor supply - Effect of education on.; Competencias fundamentales - Enseñanza universitaria.; Core competencies - Education (Higher); COVID-19 Pandemic, 2020-; Jóvenes - Trabajo. |
Publisher: | Universitat Politècnica de València |
Citation: | Lasaga, O., Barraycoa, J., Cabañas S., Catalan, R.C., Doménech Ballester, L., Redondo, J.I. & Ruiz de Palacios Villaverde, M. (2023). The challenge of remote internships as an instrument to acquire skills. REDU: Revista de Docencia Universitaria, vol. 21, n. 1 (30 jun.), pp. 99-113. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2023.17717 |
Abstract: | La pandemia Covid-19 supuso un fuerte
impulso al teletrabajo y la formación
virtual. El alumnado y el personal
empleado tuvieron que desarrollar nuevas
competencias para adaptarse al formato
on-line. Ante esta situación, si bien han
proliferado los estudios sobre los efectos
de la pandemia tanto en el ámbito laboral
como en el educativo, es poca la literatura
acerca de su impacto en las prácticas
curriculares. El presente estudio aborda el
análisis, desde la perspectiva empresarial,
de las competencias requeridas para la
realización de teleprácticas eficaces. Se
elaboró una encuesta exploratoria para
conocer la opinión de las empresas que
habían acogido estudiantes en prácticas
on-line acerca de su intención de
mantener esta modalidad en el futuro y
de las competencias que más valoraban
en su desempeño. A partir de esta, se
ha realizado un análisis descriptivo de
los resultados obtenidos, seguido de una
prueba de proporciones Chi-Cuadrado.
A continuación, se ha desarrollado
un análisis factorial exploratorio y
ejecutado un análisis de componentes
principales (PCA). El objetivo era detectar
relaciones de interdependencia entre las
distintas competencias y, así, sintetizar
la información mediante la creación de
factores que las agrupan. Asimismo,
se ha realizado un análisis cualitativo
del contenido de la pregunta abierta
sobre otras competencias requeridas.
Los resultados del estudio introducen
la singularidad competencial de las
teleprácticas y permiten vislumbrar la
necesidad de seguir investigando para
crear un modelo eficaz que mejore la
empleabilidad de los futuros egresados. The Covid-19 pandemic gave a strong impulse to the teleworking and the virtual training. Workers and students had to develop new skills to adapt to the on-line format. Given this situation, there has been a proliferation of studies on the effects of the pandemic, both in the workplace and in education. But there is little literature on its impact on curricular internships. The present study addresses the analysis, from a business perspective, of the soft skills required for effective remote internships. So, we developed an exploratory survey to find out the opinion of the companies that had hosted students in on-line internships. Our objective was to find out if they would continue with this modality in the future and to discover which skills required in their performance. From this exploration, we performed a descriptive analysis of the results obtained, followed by a Chi- Square test of proportions. Then we developed an exploratory factor analysis and performed a principal component analysis (PCA) to detect interdependent relationships between the different skills and then synthesize the information by creating factors that combine them. We also conducted a qualitative analysis of the content of the open-ended question on other required skills that companies considered necessary. The results of the study introduce the uniqueness of remote internship skills and provide a glimpse of the need for further research to create an effective model to improve the employability of future graduates. |
Description: | Este artículo se encuentra disponible en la siguiente URL: https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/17717/15919 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/14554 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
ISSN: | 1887-4592 (Electrónico) |
Language: | es |
Issue Date: | 30-Jun-2023 |
Center : | Universidad Cardenal Herrera-CEU |
Appears in Collections: | Dpto. Medicina y Cirugía Animal |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.