Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/14477
Las virtudes personales del docente en el contexto educativo actual
Title: | Las virtudes personales del docente en el contexto educativo actual |
Other Titles: | Personal virtues of the teacher in the current educational context |
Authors : | Vilarroig Martín, Jaime Monfort Prades, Juan Manuel |
Keywords: | Virtudes.; Educación.; Profesores - Aspectos éticos.; Personalism.; Virtues.; Education.; Personalismo.; Teachers - Moral and ethical aspects. |
Publisher: | Asociación Española de Personalismo |
Citation: | Vilarroig Martín, J. y Monfort Prades, J.M. (2022). Las virtudes personales del docente en el contexto educativo actual. Quién: revista de filosofía personalista, n. 15 (en.-jun. 2022), pp. 29-43. |
Abstract: | El profesor es un elemento fundamental en todo el proceso
educativo. En el actual contexto de desorientación pedagógica por la abrumadora
presencia de innovaciones, conviene no olvidar los planteamientos
más clásicos que ponen en el centro a la persona y la educación en virtudes.
Reconocidos expertos nacionales e internacionales nos invitan a ello. La virtud
es un hábito operativo bueno y cierto término medio entre dos extremos:
esto hace que la ética de las virtudes sea más coherente con el personalismo
que otras propuestas, como la ética del deber, de las consecuencias o de los
valores. El docente debe ser prudente, justo, fuerte y moderado porque estas
son no solo las virtudes que lo hacen mejor persona, sino también las que
lo convierten en mejor docente. Además, son las virtudes en las que debe
educar al alumnado. Podemos añadir a estas virtudes clásicas las virtudes
teologales leídas en clave personalista: el maestro debe creer en, esperar en y
amar al alumno que le ha sido confiado. The teacher is a fundamental element in the entire educational process. In the more classical approaches, it is important not to forget that virtues, both in the person and education, are in the centre; we are invited by renowned national and international experts to do so. Virtue is an excellent operational habit, and it is the middle ground between the two extremes. This makes the ethics of virtues more consistent with personalism than other proposals such as the ethics of duty, consequences, or values. The teacher must be prudent, fair, strong and moderate because these are the virtues that make him not only a better person but also a better teacher. Moreover, these are the virtues in which he must educate students. The theological virtues read in a personalistic key could be added to these classical ones: the teacher must believe, hope in and love the student who has been entrusted to them. |
Description: | Este artículo se encuentra disponible a través de la siguiente URL: https://www.personalismo.org/wp-content/uploads/2022/11/Revista-Quien-15-ESTUDIOS-2.pdf |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/14477 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
ISSN: | 2443-972X 2952-4946 (Electrónico) |
Language: | es |
Issue Date: | 28-Jan-2022 |
Center : | Universidad Cardenal Herrera-CEU |
Appears in Collections: | Dpto. Humanidades |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.