Alonso Fernández, José Antonio
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Faculty
University of origin
Name
Search Results
- Microrrelato y pódcast en la radio española: ‘El sillón de terciopelo verde de Aragón Radio”
2022 Desde que en mayo de 1924 Radio Ibérica iniciase una programación diaria sin interrupción donde estaba presente la lectura de poesía, la evolución de la relación entre el medio radiofónico y el microrrelato ha contado con una rica historia de coincidencias. En este sentido, este estudio aborda el análisis del espacio radiofónico y taller de creación literaria denominado "El sillón de terciopelo verde" difundido por la emisora pública regional Aragón Radio. A lo largo de casi dos años de duración—entre septiembre de 2020 y marzo de 2022, este programa ha contribuido al conocimiento y divulgación sonora de la Literatura universal y, de manera particular, del microrrelato contemporáneo en habla hispana. La metodología aplicada combina técnicas cuantitativas y cualitativas. En concreto, se realiza el análisis de contenido de veinticinco programas en dos temporadas con el fin de identificar en detalle el tratamiento periodístico dado a la Literatura en este programa. Asimismo, se emplea la entrevista semiestructurada en profundidad a la creadora del pódcast para conocer en detalle las características de la propuesta sonoro-literaria. Cualquier oyente, a través de las plataformas distribuidoras de contenidos de audio, en los que se aloja, tiene acceso a un amplio corpus de microtextos, con más de 240 textos dramatizados del programa en diferentes secciones. El propósito de este trabajo es presentar una descripción de las principales características de este espacio sonoro y destacar las aportaciones que ha ido ofreciendo para el conocimiento y promoción del microrrelato como género literario.
- Radio does not die on the air: Podcasting and on-demand broadcast strategies among speech-based radio stations
2022 In recent decades, speech-based radio stations in Spain, whose programmes have been aimed at the general public, have transformed their on-demand content broadcasting strategy by incorporating audio processes in the form of podcasts, followed by transmission through websites, aggregators and applications. The overall objective of this article is to provide a detailed account of the evolution and scope of the podcast as an on-demand distribution channel for speech-based Spanish radio broadcasters, and to reveal how this format is changing the approaches taken by the most prominent national radio stations [Cadena SER, COPE, Onda Cero, and Radio Nacional de España (RNE)], with special emphasis on prime-time morning shows. The methodology employed combines quantitative and qualitative techniques along with an analysis of the content uploaded to the website of these morning programmes, which are part of the weekly programming cycle, together with semi-structured interviews using closed-ended questions that have been given to the main heads of programming and digital areas of the broadcasters under study. The results show that radio stations have incorporated podcast distribution into their usual routine in order to give new life to the content emitted, with the aim of serving both traditional users as well as new generations of digitised native listeners. In addition, they process daily content in an increasingly systematic way, on the basis of a model of mixed management coordination between programmes and digital areas. Similarly, broadcasters have made considerable progress in the measurement and analysis of the time-shifted audience, as well as in broadcast multiplication techniques using push notifications, social media, and monetisation.