Blanco Alfonso, Ignacio
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Faculty
University of origin
Name
Search Results
- The framing of news reports on the Catalonian referendum in two leading British newspapers
2022-04-01 Even though the independence referendum held in 2017 in Catalonia was unsuccessful, the large role of the media together with easy, fast international broadcasting and the fear of a possible mimic effect in other regions made the entire world observe and discuss the event. The purpose of this article is to analyse the media coverage of the referendum in two benchmark British newspapers, The Guardian and The Telegraph. Based on hypotheses that the news coverage regarding the Catalonian referendum might be prone to the dissemination of information according to the editorial position of the newspapers, this research has analysed 188 news pieces by using framing analysis. The first hypothesis, that both newspapers adapted their versions of the story to readers according to the predisposition of the different editorial trends of each newspaper, was not confirmed. The results allow us to conclude that in the news of the benchmark British press regarding the illegal referendum in Catalonia, fair journalistic coverage prevailed.
- El periodismo en la obra de José Ortega y Gasset : en el cincuentenario de su muerte
2006-06-01 José Ortega y Gasset fue al mismo tiempo que filósofo o intelectual, escritor, periodista, catedrático, político... El cincuentenario de su muerte es una buena ocasión para descubrir aquellos aspectos de su biografía menos estudiados a causa de la preponderancia de los estudios sobre su filosofía. El presente artículo trata de vincular el periodismo con la biografía de Ortega, y los analiza en su obra. El balance final evidencia que, en la circunstancia orteguiana, el periodismo fue determinante tanto en la forma como en el fondo de su filosofía.
- Creencias, posverdad y política.
2018-12-19 Avanza las ideas preliminares de una investigación en desarrollo sobre la influencia de las creencias personales en la formación de la opinión pública y su relación con la política en contextos dominados por la posverdad. Los acontecimientos políticos de 2016 (el Brexit y la victoria de Donald Trump) han evidenciado la vulnerabilidad de nuestras democracias frente a la comunicación política sesgada y malintencionada. La era de la posverdad ha revelado la capacidad del discurso político pasional (basado en el pathos) para arrasar con el discurso político racional (basado en el logos).