Facultad de Ciencias de la Salud

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    UCH
    Efficacy of two behavioural management techniques during inferior alveolar nerve block administration in pre-school children: a randomised clinical trial2023-02

    Purpose: To evaluate and compare the efficacy of the hands-eyes-mouth distraction technique (HEM-DT) in reducing anxiety and pain levels and improving the behaviour of pre-school children during inferior alveolar nerve block (IANB) administration to that of the covering patient's vision technique (CPV-T). Methods: This study included 52 children aged 3-5 years old with primary dentition, no history of receiving local anaesthesia, and whose treatments required an IANB. These children were randomly assigned into two groups: HEM-DT (G1; n = 26) and CPV-T (G2; n = 26). Anxiety and pain levels were assessed using the Facial Image Scale and the Wong-Baker Scale, respectively, while the patient's behaviour was evaluated using the Frankl Behaviour Scale. This study was divided into two sessions including the treatment session (administration of IANB) and the control session (7 days after anaesthesia). Chi-square test, the Mann-Whitney U test and Wilcoxon test were used for statistical analyses. Results: The patients' anxiety levels did not increase 7 days after IANB in G1 (p value = 0.798); however, higher anxiety levels were observed in the G2 group (p value = 0.039). No significant differences in pain levels and behaviour were observed between the groups during administration of anaesthesia (p value > 0.005). Conclusion: HEM-DT and CPV-T showed efficacy in terms of pain and behaviour during IANB administration. Pre-school children in the HEM-DT group exhibited lower anxiety levels in the control session.

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    Publication
    UCH
    Influencia del patrón de crianza parental sobre el comportamiento del paciente pediátrico en la clínica dental estudio piloto2022-12-03

    Objetivos: Estudiar el comportamiento y la ansiedad de pacientes de 4-8 años durante la primera visita dental, relacionando dicho comportamiento con las prácticas parentales. Material y métodos: Se diseñó un estudio clínico transversal observacional. La selección de los pacientes se realizó mediante un muestreo no probabilístico consecutivo de conveniencia. Los padres cumplimentaron un cuestionario antes de la visita, y se realizó la evaluación del niño mediante la observación para determinar su nivel de ansiedad y el tipo de comportamiento. Resultados: 18 niños de edades comprendidas entre 4 y 8 años participaron en el estudio. El 72,2 % de los participantes tuvo un nivel de ansiedad “inquieto” y el 27,8 % “relajado”. El 72,2 % tuvo un comportamiento “levemente positivo”. El estilo de crianza mayoritario fue el “autoritativo” con un 83,3 %. No se ha visto una diferencia estadísticamente significativa entre el nivel de ansiedad y el comportamiento de los niños en la primera visita dental y el estilo de crianza (p>0,5). Conclusiones: El nivel de ansiedad de los niños no está influenciado con el estilo de crianza. Sin embargo, se ha visto un mejor comportamiento en la primera visita dental en los niños con padres autoritativos.