2. Universidad Cardenal Herrera-CEU

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/13

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Thumbnail Image
    Publication
    UCH
    Framing the Paralympic Games : a mixed-methods analysis of Spanish media coverage of the Beijing 2008 and London 2012 Paralympic Games2019-12-01

    In recent years, there has been an increased emergence of studies focusing on the media coverage of the Paralympic Games. Until recently, studies have predominately used quantitative content analyses that, although providing useful interrogation of observational patterns, limits the understanding of and appreciation for the contexts that may have shaped the production of information. By focusing exclusively on the ‘what’ and on the ‘how much’ it is difficult to reveal the ‘why’ and to identify the underlying motives of any changes. This paper recognizes the nuances of the editorial decision-making process by using a mixed methods approach; employing quantitative and qualitative data drawn from a case study focusing on the Spanish media coverage of the 2008 and 2012 Paralympic Games. An initial content analysis of all news published in Spain’s twelve highest-circulation newspapers during Beijing 2008 and London 2012 Paralympic Games was undertaken. Subsequently, 15 semi-structured interviews were conducted with journalists that were also sent to these two iterations of the Paralympic Games by Spanish media. Drawing on conceptualisations of media framing, the results highlight that the numerical data alone shed insufficient light on the complexity of the news-making process. The semi-structured interviews brought to light issues such as editorial management buoyed by commercial imperatives, and organisational interjection in journalists’ narratives and authorship, that also contoured coverage and content. In addition to further debate about the complexities of media coverage of Paralympic sport, the study also underscores the utility of incorporating and combining qualitative methodologies within sport media and communication research.

  • Thumbnail Image
    Publication
    UCH
    Audiovisual constructs of Paralympic Games : scalarity and camera angle2014-06-01

    This research will analyze the variables differentiating between the audiovisual television of the XIII edition of the Paralympic Games and the Games of the XXIX Olympiad, held in Beijing from the 7th of September to the 17th, 2008. This study will serve as a methodological basis for similar future research. By means of a qualitative and quantitative methodology, this study also focuses on determining if TV representations of Paralympic sportspersons favour their social integration or if, on the contrary, lead to higher stigmatization.

  • Thumbnail Image
    Publication
    UCH
    Deportistas paralímpicos en televisión : una representación mediática de la discapacidad2012-12-01

    El tratamiento que los medios de comunicación dan a la discapacidad ha sido durante los últimos años una preocupación importante para las instituciones internacionales y españolas. La discapacidad como hecho noticioso se vio condicionada históricamente por el propio desarrollo del concepto de igualdad. A la estigmatización de las personas con discapacidad (PCD), siguió un tratamiento asistencial, centrado en la vertiente sanitaria, para llegar, en los últimos años, al reconocimiento de sus derechos: vida independiente, autonomía personal, integración laboral. En este contexto social y comunicativo, nos centramos en la imagen de la discapacidad que refleja el relato informativo televisivo sobre los deportistas paralímpicos. El estudio “Tratamiento informativo de los Juegos Paralímpicos de 2008 en los medios españoles”, realizado por el Grupo de investigación en Discapacidad y Comunicación (GIDYC) de la Universidad CEU Cardenal Herrera, concluía que la cobertura del deporte paralímpico en los informativos televisivos aparecía ligado casi exclusivamente a los valores asociados al universo deportivo: competición y disciplinas deportivas. Se presentaba a los paralímpicos como atletas, no como PCD. Ni se tendió al sensacionalismo ni se ofreció una imagen estereotipada. Debido a la particularidad del acontecimiento, también desaparecen reivindicaciones y problemas. Se trata de información deportiva en la que importa el resultado, los éxitos, las medallas. Para profundizar en la comprensión de la representación televisiva de los deportistas con discapacidad, nos fijamos en un nuevo objeto de estudio: las piezas televisivas al margen de la dinámica noticiosa de la cobertura informativa de los Juegos. Esta investigación presenta los resultados de este análisis del tratamiento discursivo de los deportistas paralímpicos en televisión.

  • Thumbnail Image
    Publication
    UCH
    La representación mediática del deportista con discapacidad en el reportaje televisivo : "Informe Semanal", un estudio de caso2015-01-01

    El tratamiento informativo de los Juegos Paralímpicos de 2008 en los medios españoles aparece ligado casi exclusivamente a los valores asociados al universo deportivo, según un estudio previo. Los paralímpicos son atletas, no personas con discapacidad. Ni se tendió al sensacionalismo ni se ofreció una imagen estereotipada. Debido a la particularidad del acontecimiento, también desaparecen reivindicaciones y problemas. Se trata de información deportiva en la que importa el resultado, los éxitos, las medallas. Para profundizar en la comprensión de la representación televisiva de los deportistas con discapacidad, el objeto de estudio es ahora la información televisiva al margen de la dinámica noticiosa de la cobertura diaria de los Juegos. El análisis de otro tipo de piezas, reportajes, ha permitido descubrir marcas tendentes a la estereotipación vinculadas al campo semántico periodístico, aquel que se hace visible a través del uso de recursos que propician la emotividad y la espectacularización. Emergen las historias de vida y detalles íntimos. Los protagonistas muestran una gran autoestima y una autoidentidad positiva al alejarse de las representaciones sociales habituales de la discapacidad. The coverage of the 2008 Paralympic Games in the Spanish media appears almost exclusively linked to the values associated with the sporting world, according to a previous study. The Paralympic athletes are not disabled. Neither lay nor sensationalism gave a stereotyping. Because of the particularity of the event, also claims and problems disappear. This is where sports information matter the outcome, the successes, the medals. To deepen understanding of television representation of athletes with disabilities, is now being studied television information outside the dynamic daily news coverage of the Games. Analysis of other pieces, reports, has uncovered brands aimed at stereotyping related to the semantic field of journalism, one that is made visible through the use of resources that promote emotion and spectacle. Emergen life stories and intimate details. The players show great self-esteem and a positive self-identity to get away from the usual social representations of disability.