2. Universidad Cardenal Herrera-CEU
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/13
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- Comunicación electoral 2.0 : presencia y actividad en Twitter de los candidatos a la alcaldía de Valencia en las elecciones del 26 de mayo de 2019
2021-07-31 La presente investigación tiene por objeto analizar la comunicación política 2.0 en los perfiles en Twitter de los candidatos a la alcaldía de Valencia que, según el CIS, se preveía que obtuviesen representación en el consistorio de la ciudad. El análisis incluye todos los tuits publicados en dichos perfiles durante la campaña electoral celebrada entre el 10 y el 24 de mayo de 2019. El estudio se realiza en dos niveles: uno cuantitativo, en el que se recogen y contabilizan los mensajes publicados, y otro cualitativo, en el que se clasifican temáticamente. Además, se investiga la interacción con el ciudadanoelector a través de los medios que permite la red social. Los resultados reflejan un uso habitual, estratégico y dispar de los perfiles por parte de los distintos líderes políticos. Del estudio se desprende que, a pesar del cada vez mayor uso de esta red de microbbloging por parte de los representantes políticos, este instrumento ofrece infinitas posibilidades que todavía los líderes deben aprender a explotar, a fin de llegar a su electorado y lograr su apoyo en las urnas.
- Using social media to motivate anti-migration sentiments : political implications in the United States and beyond
2020-02-05 The proliferation of nationalist and nativist movements all over the world has capitalized on the broad impact of social media, especially on Twitter. In the case of the United States, as candidate and then as President, Donald Trump initiated an active use of Twitter to disseminate his views on migration and migrants. This paper analyzes the themes and the political implications of his tweets from Trump’s electoral win to the end of the first year of his presidency. The authors’ assumptions are that Trump’s rhetoric untapped a collective sentiment against migration as well as one which supported views to protect migrant communities. The findings show that some topics were retweeted massively fueling the perceptions that most Americans were against migrant communities and their protectors. We conducted content analysis of the tweets sent by President Trump during his first year in the White House. We used the personal account of Trump in Twitter @realDonaldTrump. Trump has used his personal account as a policy and political media instrument to convey his messages rather than to use the official account that all Presidents have traditionally used @POTUS. Since Trump ran on a nativist platform with strong negative sentiments against migrants and immigration in general, we examined the tweets that relate to these topics.