2. Universidad Cardenal Herrera-CEU

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/13

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    UCH
    Dental erosion: etiologic factors in a sample of Valencian children and adolescents: cross-sectional study2019-09

    Aim: To establish the relationship between dental erosion prevalence in children aged 6-14 and all the aetiological factors that lead to the development of the lesions. Materials and methods: Study design: A correlational cross-sectional study of a sample of 400 Valencian children was conducted. First, a questionnaire was completed to analyse the patients' health status, their dietary and oral hygiene habits, the kind of school they attended and their parents' academic level. Then, a clinical exploration of the permanent dentition was done, calculating the BEWE index and the risk of erosion for each patient. Results: The prevalence of dental erosion of the studied sample was 22.3%. A positive correlation was observed between the presence of dental erosion and the frequent intake of fruit juices, carbonated and isotonic drinks (p<0.05), presenting a higher correlation if the liquid was kept in the mouth before swallowing. Aetiological factors such as the use of inhalers in patients with asthma (p=0.006), frequency of vomiting and regurgitation (p<0.001), frequent swimmers (p<0.001) or a low socioeconomic status (p<0.05) were also positively associated to the development of erosive lesions. Statistics: A descriptive and inferential statistical analysis was performed, using the Mann-Whitney U and the Kruskal-Wallis tests in the latter. Conclusion: The results of this study suggest that the frequent intake of fruit juices, carbonated and isotonic drinks, the use of inhalers and belonging to a low socioeconomic level family are factors positively associated to the development of erosive lesions.

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    UCH
    Relaciones entre los estilos de crianza actuales, el empleo de las técnicas de orientación del comportamiento y su enseñanza en Odontopediatría : revisión bibliográfica2022-02-08

    Introducción: Los cambios en los estilos de crianza de los últimos 25 años han llevado a desestimar en Odontopediatria algunas técnicas de orientación conductual (TODC) clásicas porque los padres las consideran poco apropiadas para sus hijos. Esto ha generado cambios en los programas de formación en Odontopediatría. Objetivo: Revisar las TODC más empleadas actualmente por odontopediatras, las más enseñadas en los programas de Odontología y la influencia de la aceptación parental en ello. Material y método: se realizó una revisión descriptiva de la literatura. Para establecer la base documental, constituida por 42 artículos, se realizó una búsqueda en las bases de datos: Cochrane, SciElo, Medline y Google Academy. Resultados: La familia ha experimentado un proceso de transformación con nuevos modelos de relaciones familiares y de crianza. Aunque los odontopediatras reconocen que la crianza autoritativa es la que favorece un comportamiento más positivo en el consultorio, perciben una tendencia parental hacia la permisividad. Eso ha favorecido que el empleo de algunas TODC clásicas, como control de voz o la estabilización física activa haya disminuido y la formación y entrenamiento al respecto también. Conclusiones: La formación de los odontopediatras está influenciada por el entorno socio-cultural y por aspectos ético-legales cambiantes. Ante la tendencia actual a un patrón de crianza más permisivo las TODC más enseñadas en los programas de Odontopediatría y, las más empleadas por los odontopediatras son las de comunicación. Conocer el patrón de crianza parental puede orientar al profesional para sugerir las TODC más adecuadas a cada entorno familiar.

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    Asociación entre el patrón de conducta alimentaria y la caries en una población de niños de 3 a 9 años de la provincia de Alicante2022-01-13

    Introducción: la caries dental es la enfermedad infecciosa contagiosa más común de la infancia. Se ha estudiado mucho sobre el efecto que tiene una dieta saludable en la salud oral, pero no se ha prestado mucha atención a la importancia que tiene el patrón de conducta alimentaria. Objetivos: establecer la relación entre la caries dental y el patrón de conducta alimentaria mediante el cuestionario Child Eating Behaviour Questionnaire (CEBQ) en una muestra de niños. Materiales y métodos: se realizó un estudio transversal y descriptivo seleccionando a cualquier niño o niña de entre 3 y 9 años que acudió a una clínica odontológica de la provincia de Alicante. Se hizo una exploración oral para diagnosticar la caries a los niños cuyos padres firmaron un consentimiento informado. También se les dio a estos padres/cuidadores el CEBQ para cumplimentar. Resultados: en total se examinaron 276 niños con una edad media de 86,5 meses. Se observó una mayor puntuación promedio en la dimensión Antiingesta en: “exigencia frente a los alimentos” y “respuesta a la saciedad”. Se obtuvo una diferencia estadísticamente significativa en los valores medios de la variables “lentitud para comer” (p = 0,016) y “respuesta a la saciedad” (p = 0,001) de los grupos con y sin caries. Es decir, el tiempo que dedica una persona a comer influye en la aparición de caries. Asimismo, la capacidad que tiene una persona de saciarse también está relacionada con el desarrollo de caries. Conclusiones: el patrón de conducta alimentaria en los niños es un factor de riesgo asociado a la caries infantil.

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    UCH
    A novel mathematical method to diagnose the transverse growth deficit of the nasomaxillary complex2022-06-24

    The diagnosis of transverse growth deficit of the maxilla in daily clinical practice is carried out mainly through the experience of a well-trained clinician, which implies a lack of objective criteria applicable in a protocolized manner. The objective of this study was to establish a mathematical method to diagnose maxillary compression in relation to the dimensions of the skull and mandible. Methods: Records of 97 cases with an overall mean age of 9.8 2.6 years were analyzed by three experienced orthodontists. The group of transverse compression was comprised of 62 cases and the control group of 35 cases. Themainmeasurements of the widths weremade on a frontal teleradiography of the skull (cranial, zygomatic, orbital, maxillary, bigonial and biantegonial width) and a lateral teleradiography of the skull (facial axis,mandibular plane, SNA, SNB, ANB andWits). It was established that from the cranial width it is possible to predict the group to which each subject studied belongs—the compression group or the control group. A mathematical formula was obtained in the form of logistic regression that allows for the diagnosis of the presence of maxillary compression based on the cranial, maxillary and orbital widths with a sensitivity of 88.7% and a specificity of 77.1%.

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    UCH
    Basic behavior guidance techniques a survey of members of the Spanish Society of Paediatric Dentistry2021-04-15

    Background: Over the last 20–30 years social trends, educational and parenting patterns, and the ethical and legal factors guiding them have led to the revaluation and even abandonment of some traditionally used behavior guidance techniques (BGTs). Aims: To profile the professionals providing specialized pediatric treatments in Spain and understand changes in their preferences and use of basic BGTs, and the evolution of these preferences. Settings and Design: A cross‑sectional, descriptive, and correlational study was designed. Methods: One hundred and twenty‑six dentists completed a previously validated survey. Statistical Analysis: Descriptive statistics and Chi‑square tests were performed to analyze the questionnaire data. Results: The most common BGTs were “Tell/Show/Do” (98%) and positive reinforcement (92.1%), and the most abandoned BGT was: “hand‑over‑mouth” (15%), because it was rejected by parents and because of potential legal problems and psychological consequences for the patients. Of note, 37% of the professionals allowed the patient’s parents to be present during the treatment. Conclusions: There has been a notable decrease in the use of certain BGTs in Spain, especially hand‑over‑mouth and voice control, because they are becoming less socially acceptable as the way society relates to and educates children changes.

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    UCH
    Impacto de la metodología Online vs Presencial en las prácticas de Ciencias de la Salud2021-09-28

    New pedagogical methodologies in the field of health sciences are a necessary and important tool for students in training. At the moment we are living an exceptional situation due to the "COVID" pandemic. This has forced us to implement new learning methodologies. In the present study we evaluated the acquisition of basic competences for the application of knowledge, communication and interpretation of relevant data to make judgements in practices in students of the health sciences degree who carried out theoretical lessons and online practices using new tools and methodologies in comparison with students who carried out lectures and practices prior to COVID. The participants in the study were n=441 nursing and dentistry students, who were divided into 2 study groups; master class Group, and Online Group. A questionnaire was carried out to assess the acquisition of knowledge and the degree of satisfaction. The results obtained showed a significant increase in the maximum number of questions answered correctly and a higher degree of satisfaction of the students in the online group. We can conclude that the implementation of online classes and the application of new educational innovation methodologies in internships show better results in the acquisition of knowledge.

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    Relación entre la caries dental y la adherencia a la dieta mediterránea en niños2021-09-01

    Introducción: La caries dental es una enfermedad infecciosa de origen multifactorial y representa un importante problema de salud a nivel mundial. El objetivo del presente estudio fue establecer la relación entre la caries dental y la adherencia a la dieta mediterránea mediante el cuestionario KIDMED en una muestra de niños de edades comprendidas entre 3 y 9 años. Métodos: Se llevó a cabo un estudio transversal en una muestra de 268 niños valencianos. En primer lugar, se realizó el cuestionario KIDMED para determinar la adherencia a la dieta mediterránea del paciente. En segundo lugar, se realizó una exploración clínica de los dientes temporales empleando el índice cod y cos. Se realizó un análisis estadístico descriptivo e inferencial, este último empleando la prueba de Kruskal-Wallis. Resultados: El 63,4% de la población estudiada presentaba caries, encontrando una media de cod de 0,234 y de cos de 0,098. El valor medio de índice KIDMED fue de 7,116 con unos valores que oscilaban entre -1 y 11. Se clasifico a los pacientes en alta adherencia a la dieta mediterránea (47,4%), adherencia media (47%) y baja adherencia a la dieta mediterránea (5,6%). Se observó una relación entre el índice cod y cos y una baja adherencia a la dieta mediterránea siendo estadísticamente significativa (p=0,000). Conclusiones: Se observó una asociación directa entre la caries dental en niños y la baja adherencia a la dieta mediterránea.

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    UCH
    Influencia de la saliva en la erosión dental en niños : estudio transversal2021-07-11

    Introducción: La erosión dental es la pérdida patológica, crónica, localizada e indolora de los tejidos dentarios duros, producido por la acción química de ácidos, donde no está involucrada la acción de microorganismos. En los últimos años se ha observado un incremento significativo de la prevalencia de esta patología, especialmente en niños y adolescentes. El objetivo fue establecer la relación del flujo, el pH y la capacidad buffer de la saliva estimulada con el desarrollo de erosión dental en una muestra de 400 niños valencianos de edades comprendidas entre 6 y 14 años. Material y métodos: Se realizó un estudio transversal. Mediante una exploración clínica se determinó con el índice BEWE la presencia o no de erosión en cada paciente, así como la gravedad en caso de ser detectada. Además, se determinó el flujo de saliva estimulado, la capacidad buffer y el pH salival. Resultados: La prevalencia de erosión dental en la muestra estudiada fue del 22,3%. Se observó que los pacientes con un pH moderadamente ácido presentaron un mayor índice BEWE (p<0,001). Además, cuanto menor fue la capacidad buffer salival menor fue la gravedad de las lesiones erosivas presentes (p<0,001) en los pacientes. No se pudo establecer una relación positiva entre el flujo salival y el índice BEWE. Discusión: Una baja capacidad buffer, así como un pH moderadamente ácido salival parecen ser factores asociados positivamente con el desarrollo de lesiones erosivas.

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    UCH
    The use of "Lactobacillus reuteri" DSM 17938 and ATCC PTA 5289 on oral health indexes in a school population : a pilot randomized clinical trial2021-07-29

    To assess the effects of a probiotic upon oral health indices in adolescents and to establish relationships between these indices and dietary habits and oral hygiene. Twenty-seven adolescents between 12 and 18 years of age were randomized into two groups. The study group received tablets containing Lactobacillus reuteri DSM 17938/ATCC 5289 for 28 days, while the control group received tablets without any bacteria. Streptococcus mutans, Lactobacillus sp., and salivary pH were assessed at baseline and at 7, 14, 21, 28, and 45 days. The plaque, gingivitis, and bleeding indices were recorded at baseline and at 14, 28, and 45 days. Dietary and oral hygiene habits were also evaluated by means of a questionnaire. A less marked rise in S. mutans was recorded in the study group. Improvements were observed in terms of plaque, gingivitis, and bleeding, though statistical significance was not reached. Oral pH increased in the study group, though not to a significant degree. Poorer eating habits were significantly correlated to increased plaque. The study parameters decreased with the two strains of L. reuteri DSM 17938 and ATCC PTA 5289, though the results failed to reach statistical.

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    Flipped Classroon en prácticas de Ciencias de la Salud2020-07-16

    New pedagogical methodologies in the health sciences area could be necessary for trainees. Flipped Classroom or inverted classroom (FC) is a tool that offers greater autonomy for the student, as well as better knowledge assimilation. The main objective of this study was the achievement of basic skills for the application of knowledge, communication, and interpretation of relevant data to make judgments for health sciences students. The number of students participating in the study was 1103 (n=1103), all of them from different degrees such as dentistry, pharmacy, and nursing. Students were distributed in 2 study groups: Group A, application of masterclass methodologies (M), and Group B, Flipped Classroom (FC) or inverted classroom method. At the end of the practical sessions, a test was used to evaluate the students' knowledge acquisition and their degree of satisfaction with the teaching methodology. The obtained results showed a significant increase in the maximum number of correctly-answered questions and a greater degree of satisfaction from those students who attended the practical lessons taught using the FC method. As a conclusion, the application of the FC method in health sciences leads to better results in the acquisition of the course competencies than the masterclass methodologies. / La introducción de nuevas metodologías pedagógicas en el ámbito de ciencias de la salud es una herramienta necesaria para los alumnos en formación. Flipped Classroom o aula invertida (FC) es una herramienta que proporciona una mayor autonomía para el alumno, así como una mayor asimilación de conocimientos. El objetivo principal del estudio fue la adquisición de competencias básicas de aplicación de conocimientos, comunicación e interpretación de datos relevantes para emitir juicios en estudiantes de ciencias de la salud. Los participantes en el estudio fueron n=1103 estudiantes de odontología, farmacia y enfermería, los cuales se dividieron en 2 grupos de estudio; Grupo A, aplicación de metodologías de clases magistrales (M) y Grupo B aplicación aula invertida “Flipped Classroom” (FC). Al final de las prácticas se realizó un cuestionario para la evaluación de la adquisición de conocimientos y el grado de satisfacción. Los resultados obtenidos demostraron un aumento significativo en el máximo número de preguntas correctamente contestadas (FC) y un mayor grado de satisfacción de los alumnos que realizaron las prácticas mediante FC. Como conlusión podríamos indicar que la aplicación de FC en ciencias de la salud presenta mejores resultados en la adquisición de conocimientos que las metodologías didácticas magistrales.