1. Investigación
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/1
Search Results
- RT / Sputnik como herramientas de propagación de desinformación de la política exterior rusa
2024 La desinformación ha sido una herramienta de política exterior arraigada en el gobierno ruso desde los tiempos zaristas hasta el actual régimen de Vladímir Putin. En este contexto, los medios de comunicación RT y Sputnik han surgido como actores clave y han aprovechado los avances tecnológicos para difundir una narrativa alineada con los intereses del Kremlin. Estos dos medios han intensificado su presencia en español a través de las redes sociales para aumentar la influencia del Kremlin en América Latina e introducir la perspectiva rusa en el mundo hispanohablante. En este sentido, RT y Sputnik utilizan estrategias de soft y sharp power con el mero propósito de socavar la imagen de los países rivales de Moscú y posicionar así a Rusia como una fuerte aliada de la región latinoamericana, aprovechando, especialmente, situaciones de debilidad en Occidente como la pandemia de COVID- 19 o la guerra de Ucrania. La falta de regulación contra la desinformación y la simpatía de ciertos regímenes latinoamericanos hacia Putin han permitido que el Kremlin identifique a la población latinoamericana como un nuevo objetivo para llevar a cabo sus labores de desinformación. Esto presenta desafíos significativos a la hora de restringir y supervisar estas prácticas, lo cual resulta a su vez preocupante dado su gran potencial para distorsionar la opinión pública.
- New agents of mass disinformation. Analysis of the publications produced by Spanish political influencers on Instagram
2023-12 Social media has impacted the way content is both produced and consumed at a mass scale. Influencers have gained, in this new scenario, a notable ascendence over their large audiences; and, though there have been several attempts at analyzing their role, many have lacked systematicity (Riedl et al., 2021). This research aims to shed light on two main research goals: determining whether political influencers disinform; and, if so, detecting possible patterns in the disinforming content that reaches their audiences. In order to do so, the most relevant political influencers were identified, and, subsequently, the contents produced by them were analyzed using the taxonomy on disinformation proposed by Kapantai et al. (2020). Findings show that influencers play a key role in disseminating disinformation on Instagram, since the vast majority of the accounts analyzed (92%) do generate this type of content, which have a large impact on young audiences.
- Disinformation, misinformation and limits on freedom of expression during the Covid-19 pandemic: a critical inquiry
2023-12-04 The recurring controversy over the limits of freedom of expression is today inextricably linked to the phenomenon of disinformation and misinformation on social networks. We thus address this phenomenon in the first place, along with the strategies deployed in the last decade to fight it. The controversy is then analyzed in the context of the recent COVID-19 pandemic and the institutional response it has generated worldwide, with a main focus on the situation in the United States and the EU. Finally, a critical examination of this response follows, along with some facts and reflections regarding the current post-pandemic scenario.