1. Investigación
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/1
Search Results
- La democracia interna de los partidos en la era de la comunicación política 2.0: el caso de las primarias del partido popular de 2018
2022-07-01 En verano de 2018, el Partido Popular celebró sus primeras primarias a nivel nacional para elegir a su presidente. El presente estudio tiene como objeto el análisis, tanto cuantitativo como cualitativo, de la campaña en Twitter de los dos principales candidatos en las dos etapas de dicho proceso de democracia interna: del 23 de junio al 5 de julio, y del 6 y al 21 de julio. Los resultados demuestran cómo las redes sociales son un instrumento necesario en la estrategia de comunicación política de los candidatos al favorecer la participación ciudadana y la comunicación instantánea, así como también posibilitando la interacción. No obstante, también evidencian un desaprovechamiento del potencial que tiene la red social al prevalecer la transmisión unidireccional de contenidos.
- New agents of mass disinformation. Analysis of the publications produced by Spanish political influencers on Instagram
2023-12 Social media has impacted the way content is both produced and consumed at a mass scale. Influencers have gained, in this new scenario, a notable ascendence over their large audiences; and, though there have been several attempts at analyzing their role, many have lacked systematicity (Riedl et al., 2021). This research aims to shed light on two main research goals: determining whether political influencers disinform; and, if so, detecting possible patterns in the disinforming content that reaches their audiences. In order to do so, the most relevant political influencers were identified, and, subsequently, the contents produced by them were analyzed using the taxonomy on disinformation proposed by Kapantai et al. (2020). Findings show that influencers play a key role in disseminating disinformation on Instagram, since the vast majority of the accounts analyzed (92%) do generate this type of content, which have a large impact on young audiences.