Departament d'Humanitats i Ciències de l'Educació

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/10933

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    UAO
    La literatura infantil como herramienta para educar en la resiliencia2017

    Sabemos que la literatura infantil no solo entretiene, sino que también actúa como un medio educativo que ayuda a los niños a desarrollar habilidades clave para la vida, haciéndolos más fuertes emocionalmente y mejor preparados para enfrentar el mundo. En base a tal consideración, esta investigación se propone ver desde la filosofía de la educación, de qué modo la literatura infantil puede ser un recurso para trabajar en el aula, no solo el desarrollo integral de la persona, sino también y de forma más concreta, el fomento de la resiliencia en niños de educación infantil y primaria. En base a los resultados de este análisis, se presenta la necesidad de formar a los futuros docentes, especialmente maestros de las etapas educativas de infantil y de primaria, no sólo en competencias académicas sino también en competencias transversales de orden personal y profesional, que les aporten herramientas para ayudar a sus futuros alumnos en su desarrollo personal. Un desarrollo personal centrado en la necesidad de trabajar en los educandos la inteligencia intrapersonal, como punto de partida para conseguir formar a personas capaces de adoptar actitudes resilientes. En todo este contexto formativo la literatura infantil es vista como una herramienta útil para el maestro, en la transmisión a sus alumnos de valores y conocimientos tanto académicos como personales, que les ayuden a profundizar en su autoconocimiento, en la gestión de sus emociones, en la aceptación de sus circunstancias, en todos aquellos aspectos clave para el desarrollo de actitudes resilientes.

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    UAO
    Modernity2018

    Este capítulo explora como la idea de la modernidad se refiere a la interpretación del tiempo presente en términos de una reubicación del presente en relación con el pasado y el futuro. Se refiere a las transformaciones fundamentales que llevaron a la creación del mundo moderno y a la formación de nuevos imaginarios sobre la posibilidad de la autonomía de los seres humanos. El término modernidad no surgió hasta el siglo XIX y se reflejó en gran medida en los principales trastornos históricos de ese siglo, especialmente en la forma en que fueron experimentados por las personas en Europa y América. La modernidad puede definirse como una condición de conciencia de que nada está resuelto de una vez y para siempre y, por lo tanto, el futuro no está predeterminado. Expresa la idea de que el presente no está determinado por el pasado, especialmente por el pasado reciente. La mayoría de las concepciones de la modernidad han anunciado una ruptura del tiempo presente con el pasado, generalmente el pasado reciente. Lo moderno es el tiempo presente; es el "ahora" y "lo nuevo". La conciencia de lo nuevo es común a la mayoría de las expresiones culturales, filosóficas y políticas de la modernidad a partir del siglo XVIII.

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    UAO
    Governing the Anthropocene: agency, governance, knowledge2017-06-20

    The growing body of literature on the idea of the Anthropocene has opened up serious questions that go to the heart of the social and human sciences. There has been as yet no satisfactory theoretical framework for the analysis of the Anthropocene debate in the social and human sciences. The notion of the Anthropocene is not only a condition in which humans have become geologic agents, thus signalling a temporal shift in Earth history: it can be seen as a new object of knowledge and an order of governance. A promising direction for theorizing in the social and human science is to approach the notion of the Anthropocene as exemplified in new knowledge practices that have implications for governance. It invokes new conceptions of time, agency, knowledge and governance. The Anthropocene has become a way in which the human world is re-imagined culturally and politically in terms of its relation with the Earth. It entails a cultural model, that is an interpretative category by which contemporary societies make sense of the world as embedded in the Earth, and articulate a new kind of historical self-understanding, by which an alternative order of governance is projected. This points in the direction of cosmopolitics – and thus of a ‘Cosmopolocene’ – rather than a geologization of the social or in the post-humanist philosophy, the end of the human condition as one marked by agency.

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    UAO
    World-Sociology Beyond Eurocentrism: Considerations on Peter Wagner’s Theory of Modernity2018

    In his recent work Peter Wagner has dealt with understandings of modernity in different world regions. He has expanded the analysis of modern transformations in Europe to parts of the Southern world. This turn in his work has been a response to challenges about the development of Western modernity, including his own earlier arguments. This article explores some features of Wagner’s recent research on the Brazilian, European and South African trajectories of modernity and his proposal for a world-sociology. The aspects of his work that I am especially interested in are: i) the establishment of the Atlantic connection for the ‘enablement’ of the modern transformation in the nineteenth century; ii) the question about the spaces where experiences happen and the interpretation of temporal transformations and historical continuities. As a sociologist who takes a classical approach to the analysis of historical transformations, Wagner has developed a conception of trajectories of modernity using the notion of societal self-understanding to challenge both conceptually and empirically the presuppositions of communality and continuity assumed as guiding ideas to account for difference in the modern world. I explore in this article the advantages of Wagner’s unorthodox sociological perspective that is to propose both a general understanding of autonomy as key features to comprehend historical transformation and to show how reflexivity opens up a variety of ways of being in the world.

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    UAO
    Innovation in the teaching-learning process: the case of Kahoot!2019-03-12

    Purpose In recent years, a process of reform and innovation in higher education has been witnessed. A change in the evaluation of student learning in universities is necessary for new teaching-learning proposals to be developed. The authors propose implementing a learning assessment process based on the idea of participatory evaluation, verifying the benefits of this method in the acquisition of cross-disciplinary skills. Design/methodology/approach The method implemented follows the principles of action research. Findings The Kahoot! app has an effect on the teaching-learning process and on the training skills and academic performance measured through the student’s grades. Originality/value This paper presents an innovation proposal that aims to observe how students acquire more competences.