Departament de Ciències Econòmiques i Empresarials
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/10935
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- Responsabilidad y empresa familiar
2016 Las empresas familiares, tanto en España como en el resto del mundo, son el elemento fundamental de la actividad económica, tal como lo demuestra su importante participación en términos de creación de riqueza y empleo. El presente libro, que surge en el seno de la Cátedra de Empresa familiar y Creación de Empresas de la Universitat Abat Oliba CEU, ofrece una radiografía completa de los diferentes tipos de responsabilidad empresarial, desde la responsabilidad social corporativa, la gestión de los recursos humanos, el emprendimiento, la responsabilidad económica y financiera en la empresa, etc., y lo hace a través de la concienciación de valores que vienen impuestos por la necesidad de sensibilizar a las empresas sobre una ejecución eficiente de responsabilidad y sostenibilidad. Se trata de un texto de gran interés no sólo académico, sino también empresarial, ya que permite conocer y profundizar sobre los pilares en los que debe asentarse una empresa responsable y sostenible a través de un enfoque integral y multidisciplinar en el que se ha puesto énfasis en las peculiaridades de la empresa familiar, buscando dar una respuesta específica a sus características
- La narrativa empresarial aplicada a la docencia de habilidades y valores : el caso de Sheryl Sandberg
2018 El capítulo explora la aplicación de la narrativa empresarial en la enseñanza de habilidades y valores, destacando el caso de Sheryl Sandberg. Se examina cómo la narrativa, en este contexto, puede ser una herramienta efectiva para transmitir lecciones prácticas sobre liderazgo, ética y desarrollo profesional. El caso de Sheryl Sandberg se utiliza como ejemplo para ilustrar cómo su historia y experiencias pueden ser utilizadas en la docencia para inspirar y enseñar valores esenciales en el ámbito empresarial. La narrativa empresarial se revela como un enfoque valioso para la educación en habilidades y valores, ofreciendo a los estudiantes una perspectiva aplicada y motivador
- Caracterización de la empresa familiar catalana y factores diferenciadores respecto a la empresa familiar en España
2018 La Universidad se encuentra en pleno progreso desde su tiempo cero; de hecho, halla su carta de naturaleza en la necesidad de mejorar el medio que la nutre y por y para el que existe: la sociedad. Rompiendo las viejas membranas de la enseñanza imperante hasta el siglo XX, las nuevas ®evoluciones de contenidos y fórmulas, como lo fuera el EEES (o Plan Bolonia) o las TIC, suponen la respuesta a esas actualizadas necesidades docentes y curriculares. Las Humanidades, las Artes, las Ciencias sociales y la Docencia se reescriben, hibridando, gracias a los nuevos lenguajes y herramientas, contenidos otrora lejanos. La nueva Academia es poliédrica, ínter y multi disciplinar, dialógica y colaborativa. En este estado de cosas la colección Herramientas universitarias se erige como atalaya para agrupar bajo su égida al más amplio conjunto de autores internacionales que iluminen, con sus investigaciones, la panoplia de contenidos que conforman el mundo científico donde nace el futuro. La calidad intelectual queda refrendada mediante la rigurosa implantación del habitual proceso garante, basado en la revisión o arbitraje por pares ciegos (peer review) de estos capítulos, sin renunciar a la más antigua tradición universitaria que obliga al opositor de lo publicado, a soportar el peso de la prueba. Este doble modelo de evaluación, a priori y a posteriori, garantiza la calidad del contenido de los textos de esta colección. Pertenecer a la Academia, y en ello radica orgullosamente su valía, supone que todos sus miembros responden a una ambición irrenunciable: mostrar que el conjunto de sus trabajos conforma la vanguardia científica internacional. El texto que aquí se presenta está auspiciado por el Fórum Internacional de Comunicación y Relaciones Públicas (Fórum XXI), la Sociedad Española de Estudios de la Comunicación Iberoamericana (SEECI), la Asociación cultural Historia de los Sistemas Informativos y el Grupo Complutense (nº 931.791) de Investigación en Comunicación Concilium.
- Evaluation of decision making in family business mixing data based and socioemotional wealth considerations
2020 Rational use of the information available to companies is one of the strategic concerns for both family businesses and non-family businesses. The aim is to make the best use of the information resulting from data analysis in order to gain strategic advantage and to be more competitive as a company in all its functional areas. Experience indicates that emotions play an important role, especially in family businesses. Many maturation models exist to analyze decision-making processes (DMPs), but none from the perspective of family business cognition. The authors start from their own “Circumplex Hierarchical Representation of Organisation Maturity Assessment” (CHROMA) model (Parra, Tort-Martorell, Ruiz-Viñals, & Alvarez-Gomez, 2017), which was created to support decision processes in family businesses. This model was proven successful in the analysis of DMPs in large family businesses. The model was simplified as CHROMA-SHADE (Parra, Tort-Martorell, Ruiz-Viñals, & Alvarez-Gomez, 2019), more adequate for the analysis of small and medium-sized family businesses. Despite being a good DMP analysis instrument, intangible aspects such as family values and emotions have not yet been included. Both entrepreneurial emotions and entrepreneurial cognition must be taken into account when analyzing the DMP of the family business. In this chapter, the authors wish to explore attributes that can be introduced into a new dimension in the CHROMA model in order to make it more specific in the analysis of DMPs of family businesses regardless of size. The resulting FAMILY-CHROMA model represents a specific maturation model to evaluate DMPs based on the use of business information of family businesses.
- A maturity model for the information-driven SME
2019-01 Purpose: This article presents a maturity model for the evaluation of the information-driven decision-making process (DMP) in small and medium enterprises. This model is called “Simplified Holistic Approach to DMP Evaluation (SHADE)”. The SHADE model is based in the “Circumplex Hierarchical Representation of the Organization Maturity Assessment” (CHROMA) framework for characterizing the information-driven DMP in organizations Design/methodology/approach: The CHROMA-SHADE provides a competency evaluation methodology regarding the SME’s use of data for making better-informed decisions. This model groups the main factors influencing the information-driven DMP and classifies them into five dimensions: data availability, data quality, data analysis and insights, information use and decision-making. It addresses these dimensions systematically, delivering a framework for positioning the organization from an uninitiated to a completely embedded stage. The assessment consists of interviews based on a standardized open-ended questionnaire performed to key company personnel followed by an analysis of the answers and their scoring performed by an expert evaluator. Findings: The results of its application indicate this model is well adapted to the SMEs resulting useful for identifying strengths and weaknesses, thereby providing insights for prioritizing improvement actions. Originality/value: The CHROMA-SHADE model follows a novel, holistic approach that embraces the complexities inherent in a multiplicity of factors that, at the technological and management level, converge to enable more objective and better-supported decisions to be made through the intelligent use of information.
- Chronological Evolution of the Information‑Driven Decision‑Making Process (1950–2020)
2022-03-01 The decision-making process (DMP) is essential in organizations and has changed due to multidisciplinary research, greatly influenced by the progress in information technologies and computational science. This work’s objective is analysing the progressive interaction between DMP and information technologies and the consequent breakthroughs in how business is conducted since 1950 to recent times. Therefore, a chronological review of the information-driven DMP evolvement is presented. The major landmarks that defined how technology influenced how information is generated, stored, managed, and used for making better decisions, minimizing the uncertainty and gaining knowledge, are covered. The findings showed that even if current data-driven trends in managerial decision making have led to competitive advantages and business opportunities, there is still a gap between the technological capabilities and the organizational needs. Nowadays, it has been reported that the adoption of technology solutions in many companies is faster than their capacity to adapt at managerial level. Aware of this reality, the “Circumplex Hierarchical Representation of Organization Maturity Assessment” (CHROMA) model has been developed. This tool makes it possible to evaluate whether the management of organizations is making decisions using the available data correctly and optimizing their information systems.