Dpto. Odontología
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/10637/10414
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- Impacto de la metodología Online vs Presencial en las prácticas de Ciencias de la Salud
2021-09-28 New pedagogical methodologies in the field of health sciences are a necessary and important tool for students in training. At the moment we are living an exceptional situation due to the "COVID" pandemic. This has forced us to implement new learning methodologies. In the present study we evaluated the acquisition of basic competences for the application of knowledge, communication and interpretation of relevant data to make judgements in practices in students of the health sciences degree who carried out theoretical lessons and online practices using new tools and methodologies in comparison with students who carried out lectures and practices prior to COVID. The participants in the study were n=441 nursing and dentistry students, who were divided into 2 study groups; master class Group, and Online Group. A questionnaire was carried out to assess the acquisition of knowledge and the degree of satisfaction. The results obtained showed a significant increase in the maximum number of questions answered correctly and a higher degree of satisfaction of the students in the online group. We can conclude that the implementation of online classes and the application of new educational innovation methodologies in internships show better results in the acquisition of knowledge.
- Optimización y mejora del aprendizaje mediante la utilización de la realidad virtual en las prácticas de grados y ciclos formativos
2020-07-16 Virtual reality has become a tool that opens up the possibilities of technology beyond its use for video games. Immersion in the real context in which events take place allows the ability of this technology to be extrapolated to the world of education to improve learning and adapt it to the demand of new generations. VR allows to locate the user within a virtual scenario that reproduces the corresponding learning environment. Through this project we seek to make available to students the practical content of the undergraduate subjects and vocational training modules, so that they can have it permanently without the need for face-to-face or a fixed schedule. The flexibility and ease of access to these contents also allows that for reasons of any kind (labor, personal, etc.) can track the practices without difficulties. The project includes both training cycle degrees (Dental Hygiene and Audiovisual Projects) and degree (Odontology and Architecture), showing the versatility and extension to the different sectors to which the use of this teaching methodology can reach. / La realidad virtual se ha convertido en una herramienta que abre las posibilidades de la tecnología más allá de su uso para videojuegos. La inmersión en el contexto real en el que se desarrollan los acontecimientos permite extrapolar la capacidad de esa tecnología al mundo de la educación para mejorar el aprendizaje y adaptarlo a la demanda de las nuevas generaciones. La RV permite ubicar al propio usuario dentro de un escenario virtual que reproduce el entorno de aprendizaje correspondiente. Mediante este proyecto perseguimos poner a disposición de los alumnos el contenido práctico de las asignaturas de grado y los módulos de formación profesional, de manera que puedan disponer de él permanentemente sin necesidad de presencialidad ni de un horario fijo. La flexibilidad y facilidad de acceso a estos contenidos permite, además, que por motivos de cualquier índole (laborales, personales, etc.) puedan realizar el seguimiento de las prácticas sin ningún tipo de impedimento. El proyecto engloba tanto a titulaciones de ciclo formativo (Higiene Bucodental y Realización de Proyectos Audiovisuales y Espectáculos) como de grado (Odontología y Arquitectura), mostrando la versatilidad y la extensión a los diferentes sectores a los que puede llegar la utilización de esta metodología docente.
- Flipped Classroon en prácticas de Ciencias de la Salud
2020-07-16 New pedagogical methodologies in the health sciences area could be necessary for trainees. Flipped Classroom or inverted classroom (FC) is a tool that offers greater autonomy for the student, as well as better knowledge assimilation. The main objective of this study was the achievement of basic skills for the application of knowledge, communication, and interpretation of relevant data to make judgments for health sciences students. The number of students participating in the study was 1103 (n=1103), all of them from different degrees such as dentistry, pharmacy, and nursing. Students were distributed in 2 study groups: Group A, application of masterclass methodologies (M), and Group B, Flipped Classroom (FC) or inverted classroom method. At the end of the practical sessions, a test was used to evaluate the students' knowledge acquisition and their degree of satisfaction with the teaching methodology. The obtained results showed a significant increase in the maximum number of correctly-answered questions and a greater degree of satisfaction from those students who attended the practical lessons taught using the FC method. As a conclusion, the application of the FC method in health sciences leads to better results in the acquisition of the course competencies than the masterclass methodologies. / La introducción de nuevas metodologías pedagógicas en el ámbito de ciencias de la salud es una herramienta necesaria para los alumnos en formación. Flipped Classroom o aula invertida (FC) es una herramienta que proporciona una mayor autonomía para el alumno, así como una mayor asimilación de conocimientos. El objetivo principal del estudio fue la adquisición de competencias básicas de aplicación de conocimientos, comunicación e interpretación de datos relevantes para emitir juicios en estudiantes de ciencias de la salud. Los participantes en el estudio fueron n=1103 estudiantes de odontología, farmacia y enfermería, los cuales se dividieron en 2 grupos de estudio; Grupo A, aplicación de metodologías de clases magistrales (M) y Grupo B aplicación aula invertida “Flipped Classroom” (FC). Al final de las prácticas se realizó un cuestionario para la evaluación de la adquisición de conocimientos y el grado de satisfacción. Los resultados obtenidos demostraron un aumento significativo en el máximo número de preguntas correctamente contestadas (FC) y un mayor grado de satisfacción de los alumnos que realizaron las prácticas mediante FC. Como conlusión podríamos indicar que la aplicación de FC en ciencias de la salud presenta mejores resultados en la adquisición de conocimientos que las metodologías didácticas magistrales.