Dpto. Ciencias de la Educación
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/10637/10420
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- El uso de emoticonos como elemento de comunicación. (EMO-TIC)
2019-07-14 En los últimos años, la comunicación digital o vía ordenador (CVO) ha modificado en gran medida los mecanismos comunicativos, pues la comunicación interpersonal está cada vez más mediatizada por elementos tecnológicos. Esto permite que los entornos comunicativos de las personas cada vez estén menos ligados a los entornos geográficos, y más a los entornos digitales. Es por este motivo que dicha comunicación vía ordenador necesita de elementos emocionales, que doten de significado completo las conversaciones digitales. Los emoticonos surgen por la necesidad de simplificar los mensajes para dar celeridad a las conversaciones digitales, además de dotar de significado emocional. En este trabajo, se pretende analizar, a través del uso de emoticonos, cómo las personas ante situaciones parecidas con y sin tecnología suelen utilizar los mismos emoticonos para describir situaciones y estados emocionales.
- La mejora de las competencias a través de la comparación de la inclusión y equidad en las escuelas de México y España
2024-09-11 Introducción: Nuestro trabajo muestra, una investigación cualitativa, a través de una experiencia educativa universitaria, analizando el estado de la inclusión y la equidad en España y México. Metodología: El objetivo fue determinar las barreras de aprendizaje y participación (BAP) y mejorar las competencias de estudiantes de Educación. Se desarrolló un análisis cualitativo documental de información inclusiva y equitativa de México y España y grupos de discusión de expertos. Los participantes fueron una muestra no aleatoria de 72 estudiantes de Educación de la universidad CEU Cardenal Herrera y Universidad de Monterrey (UDEM), y 12 docentes de Infantil y Primaria. Resultados: Existen diferencias leves entre las BAP para la inclusión y equidad en España y México, existiendo todavía en los centros educativos. Se determina que el nivel de formación didáctica y aplicación práctica en el aula no responde a las BAP, pero se trabaja por reducirlas por medio de nuevas políticas y recursos. Discusión: Se consigue los objetivos, mostrando cómo las BAP para la inclusión y equidad requieren de una respuesta global, que garantice las mismas oportunidades a todas las personas. Conclusiones: Se incluyen propuestas de mejora y se establece la necesidad de la pedagogía diferencial para la eliminación de las BAP.
- El emprendimiento en el sistema educativo español
2016 En un mundo globalizado en el que cada vez más la competitividad se plantea como la garantía del éxito para el crecimiento económico, la Unión Europea ha identificado un déficit empresarial respecto a EEUU, al que pretende dar solución a través de la educación desarrollando y fomentando el espíritu emprendedor y el sentido de la iniciativa en las escuelas para promover la cultura empresarial desde los sistemas educativos.
- La libertad en los nuevos entornos educativos: competencia tecnológica y educación integral
2022 Con el acceso universal a la tecnología, los sistemas educativos se han visto obligados a diseñar programas específicos para desarrollar las habilidades necesarias para un correcto uso dentro y fuera de las aulas. El alumnado vive inmerso en tecnología y el desarrollo pleno de una competencia digital completa toma protagonismo. El nuevo paradigma tecnológico contempla el concepto de identidad digital, vinculado a los usos comunicativos y sociales de los individuos, tanto en el ámbito personal como profesional. Tecnología y persona no son elementos antagónicos. Más allá del dominio de la tecnología y la información, se plantea la necesidad de aunar elementos fundamentales en la educación tales como la ética y la moral, imprescindibles en la nueva Sociedad de la Información para alcanzar la verdadera libertad, el desarrollo espiritual del individuo mediante itinerarios curriculares adecuados. La competencia digital se presenta como medio idóneo para alcanzar otras competencias esenciales de cara a su desarrollo como individuo único plenamente integrado en una sociedad.
- Antecedentes de la Ley General de Educación de 1970: el caso de los centros educativos diocesanos
2016 A lo largo de la historia la Iglesia ha desarrollado su labor educativa atendiendo en el más amplio sentido de la expresión el precepto de enseñar al que no sabe. De esta manera se ha modelado toda una pedagogía cristiana basa-da en los postulados de la Doctrina Social de la Iglesia. A principios del siglo XX en Europa proliferan las congregaciones religiosas que dedican su vocación a la educación exclusivamente o la comparten con otras labores de tipo social. Concretamente España está a la cabeza en el número de estas congregaciones y son las que han configurado el referente de la escuela cristiana percibido desde la sociedad. Sin embargo, también en España aparecen otras realidades que comulgan con los mismos principios y fines pero de procedencia bien diferente: las escue-las cristianas dependientes directamente de los Diocesanos. Su repercusión en el mundo de la educación ha sido significativa pero su imagen en muchas ocasio-nes ha pasado desapercibida. Dichos centros se anticiparon a las propuestas de la Ley General de Educación de 1970 en sus pretensiones de ofertar una escuela gratuita en los niveles de enseñanzas primarias.
- Inclusion of game-based stimulus during flywheel resistance training positively influences physical performance in handball players
2024-07-09 Handball is a body-contact Olympic ball sport that is characterized by fast-paced defensive and offensive actions. Players must coordinate explosive movements (e.g. changing of direction) and handball-specific skills (e.g. passing). Maximizing performance requires a systematic approach to training that includes physical, psychological, technical, and tactical preparation. Purpose: The aim of this study is to determine the effects of movement-based (MOV; unspecific sport stimulus) or game-based (GAM; sport-specific stimulus) flywheel resistance training intervention in highly trained youth handball players. Method:Twenty-five highly trained youth male handball players completed two sessions per week of flywheel resistance training (MOV, n = 12; GAM, n = 13) over the 7-week intervention period. Change-of-direction tests (180º change-of-direction speed test of both legs and test) and handball-throwing test were conducted before and after the intervention. Results: Both groups significantly improved V-cut, and 180º Change-of-direction speed test performance (p < .05; d = 0.79–2.05). Notwithstanding, the GAM group demonstrated greater improvements in V-cut and COD180ASY compared with the MOV group (p < .05) with small effect. Handball throwing speed performance remained unchanged independently of training condition (p > .05). Conclusions: These findings provide further support for the training principle of “specificity” and highlight the importance of including a game-based training stimulus during resistance training. This is a key consideration for coaches wanting to enhance physical performance in youth handball players.
- The influence of sport-specific factors on sleep quality in young elite athletes: a comparative study
2024-07-04 Sleep is a crucial physiological process that promotes human health and well-being. Physical activity and sports participation are known to improve sleep quality in adolescents. The objective was to investigate how the characteristics of different sports affected this relationship in elite athletes. This cross-sectional study analyzed data from 1,831 young Spanish elite athletes (1,059 males and 772 females) from 11 to 20 years old who self-reported their sleep quality using the Pittsburgh Questionnaire and provided information on their sports practice. Technical sports reported significantly better sleep quality than team sports (p=.004, d =- 0.39, small). Additionally, individual competition sports reported better sleep quality than team competition sports (p=.033, d=-0.15, trivial). Differences by the type of metabolism were not statistically significant. Better sleep quality was reported in outdoors training environment sports compared to indoors training environment sports (p=.023, d=-0.11, trivial). The type of sports practiced may influence sleep quality in adolescents and highlights the importance of considering sport characteristics when promoting sleep health. Further research is necessary to explore the underlying mechanisms and to validate these findings across different age groups and populations.
- Possession or position games: what is the key in soccer?
2024 The aims of this study were to compare the running performance of possession and position games and to describe the external load of the same position game played on pitches of different dimensions. Using a GPS system (WIMU Pro, RealTrack Systems, Almería, Spain), the running demands of 25 professional soccer players were monitored during 18 possession (without a standardized role position) and 18 positional (with a specific role position) games of 9 vs. 9 + 2 floaters. Each format was developed in small (< 60 m2 per payer), medium (60–90 m2 per player) and large (> 90 m2 per player) sizes. Position games obtained significantly lower distance covered, peak speed and player load values than possession games (all p < 0.05). However, position games obtained significantly higher values of maximal acceleration, maximal deceleration, accelerations higher than 3 m·s−2 and decelerations lower than -3 m·s−2 than possession games (all p < 0.05). Likewise, large position games obtained significantly higher values of distance covered, distance covered > 21 km·h−1, peak speed and player load than small and medium sizes. Large size also showed significantly higher values of maximal acceleration and deceleration than small size, significantly fewer accelerations and decelerations, and fewer accelerations lower than 3 m·s−2 and decelerations higher than -3 m·s−2 compared to medium and small size (all p < 0.05). Practitioners should keep in mind the use of these games and their size to modify the external load of the players during their training.
- Challenging gender stereotypes in dance and physical education: exploring body percussion as a neutral practice
2024-03-29 The history of dance has long been associated with women, creating stereotypical limitations for men in this discipline, particularly evident in Physical Education (PE) where teachers often feel uncomfortable teaching Body Expression (BE) and dance content, especially male educators. Despite various artistic languages available for BE instruction in classrooms, body percussion (BP) has recently emerged as a multidisciplinary art form combining dance, theatre, and music, showing potential for transversal application in education. This study aimed to assess how BP practices are perceived by men and women and their effects on both genders. A specialized BP teaching application was introduced into higher education, involving 62 Spanish university students who completed the Profile Mood States questionnaire before and after the intervention. Statistical analyses revealed significant differences between men and women in pre- and post-tests. However, the findings indicated a positive experience for men, showcasing modifications in their emotional states – particularly reduced tension, depression, and anger, while exhibiting increased vigor. Fatigue, a common aspect in physically demanding PE activities, persisted. The study suggests that BP practices offer positive experiences related to BE and dance content, serving as a potentially more comfortable resource for classroom use compared to other artistic languages.