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http://hdl.handle.net/10637/15327
Cosmopolitanism in Latin America: political practices, critiques, and Imaginaries
Título : | Cosmopolitanism in Latin America: political practices, critiques, and Imaginaries |
Autor : | Mota, Aurea |
Materias: | Cosmopolitismo.; Políticas públicas.; América Latina. |
Editorial : | London; New York: Routledge |
Citación : | A. Mota (2018) "Cosmopolitanism in Latin America: political practices, critiques, and Imaginaries", in Routledge International Handbook of Cosmopolitan Studies, 2o. ed. London/New York: Routledge, pp. 443-455. ISBN 9780367659851. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781351028905-39/cosmopolitanism-latin-america-aurea-mota |
Resumen : | This chapter explores how a number of Latin American thinkers have put in practice cosmopolitan projects and by doing so developed cosmopolitical projects that should be seen as tools to advance universalism as humanitarian and inter-species projects of conviviality. It describes the idea that cosmopolitics is rooted in histories and interpretations which are the main sources of creation of a cosmopolitan imaginary, a version of what Appiah calls 'rooted cosmopolitanism.' In an empirical sense, in Latin America in the nineteenth century there was the foundation of non-colonial, modern, liberal, and republican states which were marked by a new kind of mixed social configuration. Since the beginning of the twentieth century, the cosmopolitan perspective in Latin America has been marked by the fact that we are living in an increasingly connected world. As the work of Mariategui shows, the ethnic and the racial question in post-colonial Latin American dominated debates in the first half of the twentieth century. Este capítulo explora cómo varios pensadores latinoamericanos han puesto en práctica proyectos cosmopolitas y, al hacerlo, han desarrollado proyectos cosmopolíticos que deben considerarse como herramientas para avanzar en el universalismo como proyectos humanitarios y de convivencia entre especies. Se describe la idea de que la cosmopolítica está arraigada en historias e interpretaciones que son las principales fuentes de creación de un imaginario cosmopolita, una versión de lo que Appiah llama 'cosmopolitanismo arraigado'. En un sentido empírico, en América Latina en el siglo XIX se fundaron estados no coloniales, modernos, liberales y republicanos que se caracterizaron por una nueva configuración social mixta. Desde el comienzo del siglo XX, la perspectiva cosmopolita en América Latina ha estado marcada por el hecho de que vivimos en un mundo cada vez más conectado. Como muestra el trabajo de Mariátegui, la cuestión étnica y racial en la América Latina postcolonial dominó los debates en la primera mitad del siglo XX |
URI : | http://hdl.handle.net/10637/15327 |
ISBN : | 9780367659851 |
Fecha de publicación : | 2018 |
Centro : | Universitat Abat Oliba CEU |
Aparece en las colecciones: | Documents de recerca |
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