Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10637/15327
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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.creatorMota, Aurea-
dc.date.accessioned2024-02-02T18:51:33Z-
dc.date.available2024-02-02T18:51:33Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationA. Mota (2018) "Cosmopolitanism in Latin America: political practices, critiques, and Imaginaries", in Routledge International Handbook of Cosmopolitan Studies, 2o. ed. London/New York: Routledge, pp. 443-455. ISBN 9780367659851. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781351028905-39/cosmopolitanism-latin-america-aurea-motaes_ES
dc.identifier.isbn9780367659851-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10637/15327-
dc.description.abstractThis chapter explores how a number of Latin American thinkers have put in practice cosmopolitan projects and by doing so developed cosmopolitical projects that should be seen as tools to advance universalism as humanitarian and inter-species projects of conviviality. It describes the idea that cosmopolitics is rooted in histories and interpretations which are the main sources of creation of a cosmopolitan imaginary, a version of what Appiah calls 'rooted cosmopolitanism.' In an empirical sense, in Latin America in the nineteenth century there was the foundation of non-colonial, modern, liberal, and republican states which were marked by a new kind of mixed social configuration. Since the beginning of the twentieth century, the cosmopolitan perspective in Latin America has been marked by the fact that we are living in an increasingly connected world. As the work of Mariategui shows, the ethnic and the racial question in post-colonial Latin American dominated debates in the first half of the twentieth century.es_ES
dc.description.abstractEste capítulo explora cómo varios pensadores latinoamericanos han puesto en práctica proyectos cosmopolitas y, al hacerlo, han desarrollado proyectos cosmopolíticos que deben considerarse como herramientas para avanzar en el universalismo como proyectos humanitarios y de convivencia entre especies. Se describe la idea de que la cosmopolítica está arraigada en historias e interpretaciones que son las principales fuentes de creación de un imaginario cosmopolita, una versión de lo que Appiah llama 'cosmopolitanismo arraigado'. En un sentido empírico, en América Latina en el siglo XIX se fundaron estados no coloniales, modernos, liberales y republicanos que se caracterizaron por una nueva configuración social mixta. Desde el comienzo del siglo XX, la perspectiva cosmopolita en América Latina ha estado marcada por el hecho de que vivimos en un mundo cada vez más conectado. Como muestra el trabajo de Mariátegui, la cuestión étnica y racial en la América Latina postcolonial dominó los debates en la primera mitad del siglo XX-
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherLondon; New York: Routledgees_ES
dc.subjectCosmopolitismo.-
dc.subjectPolíticas públicas.-
dc.subjectAmérica Latina.-
dc.titleCosmopolitanism in Latin America: political practices, critiques, and Imaginarieses_ES
dc.typeCapítuloes_ES
dc.centroUniversitat Abat Oliba CEU-
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