Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/14661
Inmediatez discursiva en textos cotidianos de Nueva España en el aula
Title: | Inmediatez discursiva en textos cotidianos de Nueva España en el aula |
Authors : | Villar Canet, Jordina |
Keywords: | Innovaciones educativas.; Comunicación oral.; Migrantes.; S. XVI.; América Latina. |
Abstract: | Inmediatez discursiva en textos cotidianos de Nueva España en el aula es el trabajo final del Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas que desarrolla una innovadora situación de aprendizaje que se ciñe al nuevo modelo de aprendizaje competencial, cuya pretensión principal es despertar el interés y la motivación del alumnado para rastrear y analizar los rasgos lingüísticos y pragmáticos más característicos del lenguaje oral para así intuir cómo los emigrantes de Indias hablaban en el ámbito de la extrema inmediatez discursiva. Consecuentemente, la propuesta didáctica que aquí se describe parte de un corpus textual formado por cartas privadas originales de los españoles emigrantes a Indias del siglo XVI, como base de estudio, las cuales se han transcrito para facilitar su comprensión. Asimismo, la secuencia de actividades que se presenta contribuye a que el alumnado tome consciencia y reflexione sobre la importancia del oral como ente del cambio lingüístico y, a su vez, descubra los aspectos lingüísticos que más determinan el español clásico en contraste con el moderno de manera dinámica y competencial. De este modo, se llega a la conclusión de que realmente puede resultar difícil estudiar el oral de épocas pretéritas, pero no es tarea imposible gracias a los testimonios textuales, sobre todo de ámbito más interpersonal e informal. Discursive immediacy in everyday texts from New Spain in the classroom is the Final Work of the Master's Degree in Secondary Education and Baccalaureate Teachers Training, Professional Training and Language Teaching that develops an innovative learning situation that keeps to the new learning model focus on the competences, whose main aim is to rouse the interest and motivation of students to study and analyze the most linguistic and pragmatic features of the oral language in order to intuit how the Spanish emigrants from the Indies spoke in the field of the extreme discursive immediacy. Therefore, the study base of this didactic proposal is a small textual corpus made up of original and private letters from Spanish emigrants to the Indies in the 16th century, which they have been transcribed in order to facilitate their understanding. Additionally, the sequence of activities helps students to become aware and reflect about how important the oral is in a linguistic change and, likewise, discover the linguistic aspects that most determine the classical Spanish in contrast to the modern in a dynamic manner and developing competences. In this way, it is conclude that it can be really difficult to study the oral of past times, but it is not an impossible task thanks to the textual testimonies, especially those are next to the more interpersonal and informal aspects. |
Director(s): | Rodríguez-Ponga Salamanca, Rafael |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/14661 |
Issue Date: | 26-Oct-2023 |
Center : | Universitat Abat Oliba CEU |
Appears in Collections: | TFM |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.