Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/13805
La colección como método de conocimiento.
Title: | La colección como método de conocimiento. The Collection as a Method of Knowledge |
Other Titles: | colección |
Authors : | Santolaria Castellanos, Ana Isabel Ramos Alderete, Jaime |
Keywords: | Conocimiento.; Atlas Mnemosyne.; Aby Warburg.; Goethe.; Quiccheberg.; Fontainebleau.; Giulio Camillo.; Collection.; Knowledge. |
Abstract: | La investigación propone una aproximación a la colección como método mediante el cual se disponen las cosas –objetos o imágenes– 'en
relación' invitando a que surjan conexiones, muchas veces inesperadas,
que construyen el argumento que les da sentido. La colección supone,
así, la producción de conexiones y principios que contienen conjeturas,
yuxtaposiciones y hallazgos experimentales. Esta forma de adquirir conocimiento es la que plantea Goethe en su colección de colecciones, Aby
Warburg con el Atlas Mnemosyne, el teatro de Giulio Camillo, Quiccheberg en su tratado sobre museos, o en la Galería de Fontainebleau. La
colección de objetos o imágenes y su visualización constituye una forma
de percibir las relaciones íntimas y secretas entre las cosas, provocando
un pensamiento activo y propositivo. The research proposes an approach to the collection as a method by which things –objects or images– are arranged 'in relation', inviting connections to emerge, often unexpected, that build the argument that gives them meaning. The collection, therefore, supposes the production of connections and principles that contain conjectures, juxtapositions, and experimental findings. This way of acquiring knowledge is the one proposed by Goethe in his collection of collections, Aby Warburg with the Atlas Mnemosyne, Giulio Camillo's Theatre, Quiccheberg in his treatise on museums, or the Gallery of Fontainebleau. The collection of objects or images and their visualization constitutes a way of perceiving the intimate and secret relationships of things, provoking active and purposeful thinking. |
Description: | En: Constelaciones. ISSN. 2340-177X. n. 10, 2022, pp 15-30 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/13805 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
Issue Date: | 24-Jun-2022 |
Appears in Collections: | Núm. 010 (2022) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.