Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/12830
Flipped Classroon en prácticas de Ciencias de la Salud
Title: | Flipped Classroon en prácticas de Ciencias de la Salud |
Authors : | Torres Cuevas, Isabel García Miralles, Esther Ribelles Llop, Marta Marqués Martínez, Laura |
Keywords: | Nursing - Study and teaching - Education (Higher); Educación - Métodos - Enseñanza universitaria.; Instructional systems - Education (Higher); Odontología - Didáctica - Enseñanza universitaria.; Dentistry - Study and teaching - Education (Higher); Education - Technological innovations - Education (Higher); Farmacia - Didáctica - Enseñanza universitaria.; Pharmacy - Study and teaching - Education (Higher); Tecnología educativa.; Educational technology.; Educación - Innovaciones tecnológicas - Enseñanza universitaria.; Enfermería - Didáctica - Enseñanza universitaria. |
Publisher: | Universitat Politècnica de València. |
Citation: | Torres-Cuevas, I., García Miralles, E., Ribelles Llop, M. y Marqués Martínez, L. (2020). Flipped Classroon en prácticas de Ciencias de la Salud. En VI Congreso Nacional de Innovación Educativa y de Docencia en Red (In-Red 2020) (pp. 184-192). Valencia (España) : Universitat Politècnica de València. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/INRED2020.2020.11982 |
Abstract: | New pedagogical methodologies in the health sciences area could be necessary for trainees. Flipped Classroom or inverted classroom (FC) is a tool that offers greater autonomy for the student, as well as better knowledge assimilation. The main objective of this study was the achievement of basic skills for the application of knowledge, communication, and interpretation of relevant data to make judgments for health sciences students. The number of students participating in the study was 1103 (n=1103), all of them from different degrees such as dentistry, pharmacy, and nursing. Students were distributed in 2 study groups: Group A, application of masterclass methodologies (M), and Group B, Flipped Classroom (FC) or inverted classroom method. At the end of the practical sessions, a test was used to evaluate the students' knowledge acquisition and their degree of satisfaction with the teaching methodology. The obtained results showed a significant increase in the maximum number of correctly-answered questions and a greater degree of satisfaction from those students who attended the practical lessons taught using the FC method. As a conclusion, the application of the FC method in health sciences leads to better results in the acquisition of the course competencies than the masterclass methodologies. / La introducción de nuevas metodologías pedagógicas en el ámbito de ciencias de la salud es una herramienta necesaria para los alumnos en formación. Flipped Classroom o aula invertida (FC) es una herramienta que proporciona una mayor autonomía para el alumno, así como una mayor asimilación de conocimientos. El objetivo principal del estudio fue la adquisición de competencias básicas de aplicación de conocimientos, comunicación e interpretación de datos relevantes para emitir juicios en estudiantes de ciencias de la salud. Los participantes en el estudio fueron n=1103 estudiantes de odontología, farmacia y enfermería, los cuales se dividieron en 2 grupos de estudio; Grupo A, aplicación de metodologías de clases magistrales (M) y Grupo B aplicación aula invertida “Flipped Classroom” (FC). Al final de las prácticas se realizó un cuestionario para la evaluación de la adquisición de conocimientos y el grado de satisfacción. Los resultados obtenidos demostraron un aumento significativo en el máximo número de preguntas correctamente contestadas (FC) y un mayor grado de satisfacción de los alumnos que realizaron las prácticas mediante FC. Como conlusión podríamos indicar que la aplicación de FC en ciencias de la salud presenta mejores resultados en la adquisición de conocimientos que las metodologías didácticas magistrales. |
Description: | Esta comunicación se encuentra disponible en la siguiente URL: http://ocs.editorial.upv.es/index.php/INRED/INRED2020/paper/viewFile/11982/5774 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/12830 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
ISBN: | 9788490488331 |
Issue Date: | 16-Jul-2020 |
Center : | Universidad Cardenal Herrera-CEU |
Appears in Collections: | Dpto. Odontología |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.