Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/11910
Superzoom: Italia y el compromiso radical.
Title: | Superzoom: Italia y el compromiso radical. Superzoom: Italy and the Radical Commitment |
Authors : | Parga, Marcos |
Keywords: | Arquitectura radical; Contra-utopías; Anti-diseño; Superarquitectura; Andrea Branzi; Adolfo Natalini; Radical architecture; Counter-utopias; Counter-design; Superarchitecture |
Abstract: | Italy: the new domestic landscape, la ambiciosa exposición que en 1972 tuvo
lugar en el MoMA, supone la consagración y a la vez escenifica la muerte
de lo que algunos críticos acababan de catalogar como Arquitectura Radical,
término con el que intentaban unificar el trabajo de un heterogéneo y atomizado
grupo de arquitectos, principalmente italianos, comprometidos con el
replanteamiento total de la definición y objetivos de la disciplina.
Se ponía fin así a un corto pero intenso periodo dinamitado por multitud
de propuestas experimentales durante el que se generó la última arquitectura
con aspiraciones socio-políticas, responsable de un vibrante legado
teórico que proclamaba la vuelta a las raíces olvidadas de la profesión y que
se mostraba más preocupada por reflexionar sobre sus fundamentos que
por perpetuar la práctica de un oficio puesto en crisis.
La simbiosis entre el trabajo de Superstudio y Archizoom, dos de los
grupos radicales más activos y cuya indisolubilidad hemos querido subrayar
acuñando el término 'superzoom', articula esta breve revisión a
modo de flashback del fenómeno radical italiano, capaz de demostrar
en menos de diez años que el ejercicio de la arquitectura y su aplicación
docente podían ser ética y políticamente relevantes, abriendo
una senda crítica que, en el momento actual de nuestra contradictoria
profesión, sería recomendable volver a transitar. Italy: the new domestic landscape, the ambitious exhibition that took place in 1972 at MoMA, meant the recognition and at the same time staged the death of what some critics had classified as Radical Architecture; a term which tried to unify the work of an heterogeneous and fragmented group of architects, mainly Italian, committed to the total rethinking of the definition and objectives of the discipline. This would close a short but intense period bombarded with many experimental proposals, in which the last architecture with socio-political aspirations was generated. This architecture was responsible for a vibrant theoretical legacy that proclaimed the return to the forgotten roots of the profession, and was more concerned about reflecting on its foundations than perpetuating the practice of a profession in crisis. The symbiosis between the work of Superstudio and Archizoom, two of the most active radical groups whose indissolubility is what the term 'superzoom' highlights, articulates this brief review as a flashback of the Italian radical movement, able to demonstrate in less than 10 years that the practice of architecture and its teaching application could be ethically and politically relevant, opening a critical path that, in the current situation of our contradictory profession, would be advisable to travel through again. |
Description: | En: Constelaciones. ISSN. 2340-177X. n. 3, 2015, pp 15-35 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/11910 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
Issue Date: | 1-May-2015 |
Appears in Collections: | Núm. 3 (2015) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.