Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/11882
Tradición y ruptura en la arquitectura educacional de la modernidad en Chile.
Title: | Tradición y ruptura en la arquitectura educacional de la modernidad en Chile. Tradition and Rupture in the Educational Architecture of Modernity in Chile |
Authors : | Molina Baeza, Cristóbal |
Keywords: | Arquitectura.; Educacional.; Colegios.; Modernidad.; Pedagogía.; Control medioambiental.; Abstracción.; Chile.; Educational architecture.; Schools.; Modernity.; Pedagogy.; Environmental control.; Abstraction. |
Abstract: | A mediados del siglo XX se forjó en Chile una suerte de tradición en
torno a la arquitectura escolar, que fue plasmada en una serie de obras
y proyectos notables. Algunas de ellas fueron obra de figuras locales
como Sergio Larrain García-Moreno, Emilio Duhart, Mario Pérez de
Arce, Alberto Piwonka. Todos ellos tuvieron un protagonismo principal
en la materialización de las ideas de la modernidad en este país.
En esos edificios escolares parecen coincidir dimensiones técnicaconstructivas,
de control ambiental, de diseño paisajístico y de aplicación
de criterios de abstracción formal, que dieron respuestas al
problema educativo con un novedoso abanico de posibilidades.
El inicio de esa tradición local en Chile puede ser situada a partir del
colegio del Verbo Divino, adjudicado en un concurso por Larrain, Duhart,
Pérez de Arce y Piwonka en 1948, que fue un proyecto ejemplar
de la arquitectura escolar más radical y en sintonía con la modernidad
arquitectónica en Chile por esos años.
En esas obras escolares es posible establecer además lecturas en torno a
temáticas más generales, como la técnica constructiva en un país sísmico
y su expresión plástica, y en algunos casos, en la integración de las artes o
el paisajismo al proyecto arquitectónico, para dar respuesta desde la arquitectura
a las necesidades pedagógicas de la enseñanza. A sort of tradition around educational architecture was forged in Chile in the mid-twentieth century, embodied by a series of remarkable works and projects. Some of these were the work of local figures such as Sergio Larrain García-Moreno, Emilio Duhart, Mario Pérez de Arce or Alberto Piwonka. All of them had a leading role in the materialization of the ideas of modernity in this country. Technical-constructive dimensions, environmental control, landscape design and implementation of formal abstraction criteria, all seem to meet in these scholastic buildings, providing answers to the educational problem with a novel range of possibilities. The onset of this local tradition in Chile can be placed in the Verbo Divino School, awarded by/to Larrain, Duhart, Pérez de Arce and Piwonka in 1948; an exemplary project of the most radical scholastic architecture, attuned to the architectural modernity of those years in Chile. In these scholastic works, it is also possible to establish readings around more general topics, such as the constructive technique in a seismic country and its plastic expression, and in some cases, the integration of the arts or landscaping into the architectural project, meeting the pedagogic needs of education by means of architecture. . |
Description: | En: Constelaciones. ISSN. 2340-177X. n. 5, 2017, pp 91-105 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/11882 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
Issue Date: | 1-May-2017 |
Appears in Collections: | Núm. 5 (2017) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.