Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/11812
Glorificación y olvido de Susana C. Polac : una escultora en el Teologado de Alcobendas.
Title: | Glorificación y olvido de Susana C. Polac : una escultora en el Teologado de Alcobendas. Glorification and Neglect of Susana C. Polac: a Sculptor in the Seminar of Alcobendas. |
Authors : | Labarta Aizpún, Carlos Delgado Orusco, Eduardo |
Keywords: | Polac, Susana, 1915-1991; Miguel Fisac; San Pedro Mártir (Alcobendas); Friso; Integración de las artes; Sculptor; Frieze |
Abstract: | El nombre de la escultora Susana C. Polac figura como colaboradora intermitente
en varios eventos y obras clave de la arquitectura española en
la segunda mitad del siglo xx. Particularmente relacionada con Miguel
Fisac, quien la conoció en la I Bienal Hispanoamericana celebrada en
Madrid (1951), esta investigación quiere contribuir a la recuperación
de su excepcional figura, mujer y escultora de vanguardia, en un país
y unas circunstancias, donde esta condición resultaba una excepción.
Para ello se analiza una de sus principales obras, el friso que corona la
fachada exterior de la iglesia del teologado de los dominicos de Alcobendas
(1955-1960) –dedicado a los mártires dominicos y titulado
precisamente Glorificación de los mártires– como ejemplo de integración
espiritual, formal y material entre escultura y arquitectura. The sculptor Susana C. Polac was a recurrent collaborator in several key architectural projects and events in Spain throughout the second half of the 20th Century. Specifically related to Miguel Fisac, whom she met at the first Spanish-American Biennial exhibition in Madrid (1951), this research seeks to rediscover this exceptional figure, a woman and avantgarde artist in a country and in circumstances in which this condition was extraordinary. To this end, we will analyse one of her major works, the frieze crowning the exterior facade of the church of the Dominican seminary of Alcobendas (1955-1960), dedicated to the Dominican martyrs, as is evident from its name –Glorificación de los mártires (Glorification of the Martyrs)– an example of the spiritual, formal and material integration between sculpture and architecture. |
Description: | En: Constelaciones 8.0. ISSN. 2340-177X. n. 8, 2020, pp 31-45 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/11812 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
Issue Date: | 1-May-2020 |
Appears in Collections: | Núm. 8 (2020) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.