Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/11744
Migrantes europeos en la Costa del Sol: análisis de la audiencia alemana en el consumo de los medios extranjeros en el proceso de integración europea.
See/Open:
es_a5_stamped.pdf
Español
1,13 MB
Adobe PDF
See/Open:
en_a5_stamped.pdf
English
1,4 MB
Adobe PDF
See/Open:
Articulo_5_ES_Doxa_31_Migrantes_europeos_EPUB.epub
Español
1,43 MB
EPUB
See/Open:
Articulo_5_EN_Doxa_31_European_migrants_EPUB.epub
English
1,34 MB
EPUB
Title: | Migrantes europeos en la Costa del Sol: análisis de la audiencia alemana en el consumo de los medios extranjeros en el proceso de integración europea. European migrants on the Costa del Sol: an analysis of the consumption of foreign media by the German audience in the process of European integration. |
Authors : | Cuartero Naranjo, Antonio Vicente Domínguez, Aida María de Báez de Aguilar González, Francisco |
Keywords: | Residentes alemanes; Integración europea; Prensa extranjera; Residentes extranjeros; German residents; European integration; Media of diaspora; Foreign residents |
Abstract: | El artículo analiza el papel que desempeñan en el proceso de integración y construcción europea aquellos medios en lengua extranjera publicados en la Costa del Sol para la población alemana
residente en esta región. Los objetivos son conocer las características sociodemográficas de esta audiencia activa, identificar su dieta
mediática, analizar el papel que desempeñan los medios que componen esta dieta mediática en la integración de la población de residentes alemanes en la sociedad española, especialmente desde el
punto de vista del proceso de construcción europea. La encuesta y
el grupo de discusión conforman la metodología central de este estudio. La principal conclusión explica que estos medios les ayudan
parcialmente en su proceso de integración, si bien, podría aumentar
este papel si atendiese a las demandas informativas y los problemas
que obstaculizan su integración. Además, los alemanes residentes
en la Costa del Sol demuestran un fuerte espíritu europeísta. This article analyses how the foreign-language media published on the Costa del Sol for the German population living in this region affect their process of European integration and construction. The aims are to determine the socio-demographic characteristics of this active audience, to identify their media diet and to analyse the role played by the media they consume in the integration of the German resident population into Spanish society, especially from the point of view of the process of European construction. Surveys and discussion groups make up the core methodology of this study. The main conclusion is that these media help them to an extended in their process of covered, although this role could be further expanded if the media met the information demands and the problems that hinder the residents’ integration. Furthermore, the Germans living on the Costa del Sol display a strong pro-European spirit. |
Description: | En: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales. e-ISSN 2386-3978 n. 31, 2020, pp 107-129 |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/11744 |
Rights : | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
Issue Date: | 11-Dec-2020 |
Center : | Universidad San Pablo-CEU |
Appears in Collections: | Doxa.Comunicación nº 031 (2020) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.