Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10637/11485
El primer paso hacia la empleabilidad: los criterios para elegir universidad / The first step toward employability: criteria for choosing college
Title: | El primer paso hacia la empleabilidad: los criterios para elegir universidad / The first step toward employability: criteria for choosing college |
Authors : | Fondevila i Gascón, Joan Francesc Beriain Bañares, Ana Olmo Arriaga, José Luis del |
Keywords: | Educació superior.; Inserció laboral.; Educación superior.; Inserción laboral. |
Abstract: | La empleabilidad es uno de los factores angulares en las políticas públicas universitarias. De hecho, es habitual que las instituciones públicas intenten adaptar la oferta de Educación Superior a la demanda real del mercado de trabajo. En este sentido, es fundamental parametrizar los factores de interés de los estudiantes a la hora de desarrollar sus preferencias hacia las universidades. En esta investigación analizamos los factores que condicionan a los futuros universitarios cuando tratan de elegir centro de enseñanza superior. Se realizó un estudio cuantitativo clusterizando factores de importancia, desde un enfoque econométrico y factorial. Se concluye que el sexo, el tipo de centro de Secundaria de procedencia y el nivel socioeconómico son factores determinantes de elección. Ello es clave como herramienta para la previsión de empleabilidad y de mejora a la hora de proporcionar a los estudiantes, los centros universitarios y las administraciones públicas. Employability is one of the angular factors in university public policies. In fact, it is common for public institutions trying to adapt the supply of Superior Education to actual demand of the labor market. In this regard, it is essential to parameterize the factors of interest to students in developing their preferences for universities. In this research we analyze the factors that affect future students when trying to choose higher education. It has carried out a quantitative study of important factors thanks to clusterization, from econometric and factorial approach. It is concluded that sex, type of secondary school of origin and socioeconomic factors are determinants of choice. This is essential as a tool for predicting and improving employability when providing students, academia and government. |
URI: | http://hdl.handle.net/10637/11485 |
Rights : | L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
Issue Date: | 2014 |
Center : | Universitat Abat Oliba CEU |
Appears in Collections: | Comunicacions a congressos |
This item is licensed under a Creative Commons License