Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10637/10827

Análisis de los componentes del bien intangible Compromiso Ciudadano en el sector público


Thumbnail

See/Open:
 es_a4_stamped.pdf
español
776,45 kB
Adobe PDF

See/Open:
 en_a4_stamped.pdf
english
1,43 MB
Adobe PDF

See/Open:
 Analisis_de_los_componentes_ES_Doxa_30_EPUB.epub
español
932,93 kB
EPUB

See/Open:
 4_Analysis_of_the_components_EN_Doxa_30_EPUB.epub
english
951,12 kB
EPUB
Title: Análisis de los componentes del bien intangible Compromiso Ciudadano en el sector público
Analysis of the components of the intangible asset known as Citizen Engagement in the public sector
Authors : Piqueiras Conlledo, Paloma
Keywords: Compromiso ciudadano.Bienes intangibles.Administración pública.Comunicación.Citizen engagementIntangible assets.Public administration.Public relations.Communication; components.
Abstract: Tras la crisis económica del 2008, la Administración Pública ha mostrado cada vez más interés por establecer relaciones de confianza con los ciudadanos. En consecuencia, el concepto de Compromiso Ciudadano se ha convertido en un recurrente objeto de estudio para los académicos, quienes ha exaltado las virtudes de la participación pública y la deliberación colectiva como un componente fundamental de una democracia responsable (Carpini et al., 2004; Dahlgren, 2005; Carpini, 2009). No obstante, son escasos los estudios que se han dedicado a la definición del Compromiso Ciudadano y pocos han tratado de explicar de qué se compone y cómo puede activarse. Este documento se plantea tres objetivos: 1) identificar actitudes y comportamientos concretos que expresen compromiso; 2) explorar cuáles son los factores del compromiso ciudadano y; 3) elaborar un conjunto de sugerencias para mejorar su gestión. Para ello se ha realizado un estudio teórico del concepto y, a continuación, se ha desarrollado un análisis factorial. Los datos han sido obtenidos de encuestas europeas del año 2013 y se refieren a 27 países del continente. Finalmente, el artículo aporta sugerencias para que las instituciones establezcan relaciones con sus públicos.

Since the economic crisis of 2008, the public administration has shown increasing interest in establishing relations of trust with its citizens. Consequently, the concept of Citizen Engagement has become a recurrent object of study for academics who have praised the virtues of public participation and collective deliberation as a fundamental component of a responsible democracy (Carpini et al., 2004; Dahlgren, 2005; Carpini, 2009). However, investigations devoted to the definition of citizen engagement are rare, and only a few studies have tried to explain its components and how it can be activated. This article has three objectives, which are as follows: 1) to identify specific attitudes and behaviours that express engagement; 2) to explore and identify the factors of citizen engagement; 3) to develop a set of suggestions to improve its management. In order to achieve the stated aims, a theoretical study of the concept has been carried out, followed by a factor analysis. Data has been obtained from European surveys of 2013 and refer to 27 countries on the continent. Finally, the article provides suggestions to institutions in order for them to establish relationships with their audiences.
Description: En: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales. e-ISSN 2386-3978 n. 30, 2020, pp 79-106.
URI: http://hdl.handle.net/10637/10827
Rights : http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
Issue Date: 11-Jun-2020
Center : Universidad San Pablo-CEU
Appears in Collections:Doxa.Comunicación nº 030 (2020)





Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.