Abstract
Aquest treball s’ha elaborat amb el propòsit d’assolir un doble objectiu. Per una part, per comprendre els efectes de la concessió de majors quotes d’autonomia als centres docents i el seu impacte en la qualitat educativa. I per una altra part, aconseguir una radiografia del sistema educatiu espanyol, fonamentalment, en matèria d’autonomia escolar en el seu concepte multidimensional, amb la finalitat d’analitzar la disponibilitat d’aquesta capacitat per part dels centres, com és utilitzada i com es desenvolupa a les escoles. La qual cosa ha permès detectar les debilitats i les fortaleses del sistema educatiu espanyol i apreciar la necessitat real de dur a terme una transformació de l’educació des de l’autonomia dels centres educatius. En aquest sentit, l’evidència empírica i el coneixement acumulat internacional de les pràctiques i de les innovacions educatives d'èxit, actuen com a referent i guia en aquest procés de renovació. I seran les lleis i les polítiques educatives, precedides per un pacte per l’educació, fruit del debat públic i del màxim consens, les encarregades de garantir i promoure l’autonomia escolar, perquè aquest procés del canvi educatiu des de l’escola cap a una millora en la qualitat de l’educació sigui una realitat.