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Abstract

In this work an analysis of CLIL textbooks based on Bloom’s taxonomy and the subsequent revision made by Anderson and Krathwohl will be conducted. The objective is to ascertain whether teachers have at their disposal a bibliographical support consistent with the didactic tenets that the CLIL methodology promotes. The bidimensional table proposed by these authors has been utilized as a tool of analysis, taking both the cognitive and knowledge dimensions into account. Within the latter, the study focuses on the metacognitive knowledge level. Six Natural Science textbooks for sixth year of Primary Education, designed by different publishers and currently in use, have been analyzed. These textbooks have been designed according to the CLIL approach. We purport to verify whether these materials develop High Order Thinking Skills (HOTS), which are necessary for the proper development of this approach. It can be concluded that 66% of the analyzed materials do not promote the necessary HOTS for the proper implementation of the CLIL approach. Therefore, a change in the elaboration of textbooks is deemed necessary. / En el presente trabajo se realizará un análisis de libros de texto AICLE partiendo de la taxonomía de Bloom y de la posterior revisión de Anderson y Krathwohl. El objetivo es comprobar si los docentes disponen de un soporte bibliográfico coherente con los principios didácticos que la metodología AICLE impulsa. Se aplica como herramienta de análisis la tabla bidimensional desarrollada por estos autores, considerando la dimensión cognitiva y la dimensión de conocimiento. Dentro de la dimensión de conocimiento, el estudio se detiene en el nivel de conocimiento metacognitivo. Se analizan seis libros de texto de Natural Science de sexto curso de Educación Primaria diseñados por diferentes editoriales y actualmente en uso. Se pretende precisamente comprobar si estos desarrollan las habilidades de pensamiento de orden superior (HOTS), siendo estas destrezas necesarias para el correcto desarrollo de este enfoque. Se concluye que el 66% de los materiales analizados no desarrollan mínimamente los HOTS para una correcta implementación del enfoque AICLE, por lo que resulta necesario un cambio en la elaboración de materiales didácticos.

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