2. Universidad Cardenal Herrera-CEU

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    UCH
    Memoria visual de la pandemia Covid reflexión desde una antropología filosófica2022-12-26

    From an anthropological approach and a scholar framework of visual archaeology, this article tries to question -ask and answer- about the status, causes and effects that the "visual remains" of the lockdown of the Pandemic caused in the Spanish-speaking world and, particularly in Spain. The underlying question is whether these “visual remains” can be considered “spaces of resistance” -mostly collective-, or if, on the other hand, they have been framed within other interpretive frameworks, such as spaces of pain, spaces of hope, etc.

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    UCH
    Antropología del hombre mortal y morituro : a propósito de la muerte en Julián Marías2020-10-01

    En este artículo se sitúa el tema de la muerte en el contexto de la antropología filosófica de Julián Marías: así, se estudian los aspectos que conciernen al hombre (mortal y morituro), sus peligros (la muerte como pura biología y la muerte como mero trámite), los elementos del morir (opacidad del cuerpo, pérdida de la mundanidad y soledad del muriente), las interpretaciones en torno a la muerte (cismundana y transmundana) y por último la razonabilidad de la esperanza en la vida futura. / In this paper the reader will find Julian Marias’ thought about death in the context of his philosophical anthropology. Some aspects of human being are shown like the concepts of «mortal» and «moriturus»; dangers like «death as a biological fact» or death as «mere passage»; elements of dying such as «body opacity», «loss of mundanity» and «the solitude of a dying person»; interpretations abouth death like «cismundane» and «transmundane»; and, finally, the reasonability of hope in eternal life.

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    UCH
    De la filosofia del límite al hombre como habitante de la frontera : la antropología filosófica de Eugenio Trías2019-07-30

    En este artículo se pretende exponer la antropología de Eugenio Trías como clave de comprensión de toda su filosofía. Para ello se estudia primero su ontología, en torno al ser del límite, y los tres cercos: cerco del aparecer, cerco hermético y cerco del límite. En un segundo momento se estudia su antropología filosófica, propiamente dicha, que analiza al hombre como habitante de la frontera o ser fronterizo. El hombre es entendido como un límite entre lo divino y lo animal, entre la naturaleza de la que proviene (nacimiento) y el arcano hacia el que se mueve (muerte). Por último se analiza cómo esta antropología de Trías permite acceder a campos que la filosofía había descuidado, como pueden ser la ética y la religión. / In this article, we intend to expose the anthropological work of Eugenio Trías as the key to understand his entire philosophy. To this end, first we study his ontological theory, which consists of the being of the limit, and its three surrounding fences: encirclement of appearance, hermetic enclosure and limit fence. Secondly, we analyze his philosophical anthropology, which sees man as an inhabitant of the border or frontier being. Man is understood as a limit between the divine and the animal, between the natural environment from which he comes (birth) and the arcanum towards which he advances (death). Finally, it is analyzed how Trías’ anthropological work makes it possible to get access to fields which had been neglected by philosophy, such as ethics or religion.

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    UCH
    Sentido de la filosofía desde la tradición personalista2017-07-01

    En este artículo se propone hablar del sentido de la filosofía, más que de la utilidad, y se caracterizan las corrientes filosóficas más representativas del siglo XX para descubrir bajo todas ellas un cariz indefectiblemente personal. El sentido de la filosofía personalista está, en primer lugar, en reorientar las cosas y la filosofía misma hacia la persona, fuente de todo auténtico sentido. El sentido de la filosofía personalista está, en segundo lugar, en promover un giro personalista que se sitúe en un justo término medio entre el objetivismo y el subjetivismo (términos ambos que son posteriores a la relación interpersonal). Además, si se confronta al personalismo con otras tradiciones filosóficas, se comprueba que este es superior, en orden a la actividad teórica, en orden a la orientación de la propia vida y en orden a la vocación profesional, sea en los trabajos científicos, técnicos o de servicio. Todo ello se resumiría en el lema “¡a las personas mismas!”. / In this article it is proposed to speak of the meaning of philosophy rather than utility, and it is characterized the most representative philosophical traditions of the twentieth century to discover under them an unfailingly personal character. The meaning of personalistic philosophy is first of all to redirect things and philosophy itself towards the person, the source of all true meaning. Secondly, the meaning of personalistic philosophy is to promote a personalistic twist that is situated in a fair middle ground between objectivism and subjectivism (both terms that are posterior to the interpersonal relationship). In addition, if personalism is confronted with other philosophical traditions, it is proved that it is superior in order to the theoretical activity, in order to the orientation of the own life and in order to the professional vocation, in the scientific, technical or service jobs. All this would be summarized in the motto “to the persons themselves!”.

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    UCH
    Eduardo Nicol, la expresión como base metafísica de una teoría orteguiana de la cultura2019-07-01

    En este trabajo se explorará la posible continuidad entre Ortega y Gasset y Nicol en cuanto a sus aportaciones a una teoría de la cultura de raíces fenomenológicas y vitalistas. Parece que Ortega desarrolló con creces una teoría de la cultura y es posible que en Nicol también podamos encontrar aportaciones complementarias a la misma, especialmente en lo referido a sus bases metafísicas. Con este propósito serán analizados diferentes aspectos de la antropología y de la metafísica de Nicol, en especial, aquellos que hacen referencia a la vocación creativa del ser humano, a su ser histórico y a su ser expresivo. / This paper will explore the possible continuity between Ortega and Nicol in terms of their contributions to a theory of culture with phenomenological and vitalist roots. It seems that Ortega has developed a remarkable theory of culture and it is possible that Nicol can also offer to us complementary contributions to it, especially referring to its metaphysical bases. For this purpose, different aspects of Nicol´s anthropology and metaphysics will be analyzed focusing on human creative vocation, his historical being and the expression.

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    UCH
    Mayo del 68 : días de Júpiter2018-01-01

    La comprensión antropológica de lo sucedido en mayo del 68, y en el contexto de los cambios epocales de la segunda mitad del siglo XX, requiere, por una parte, realizar una arqueología subjetiva de un nuevo sujeto histórico y metafísico, la juventud, y por otra, el estudio de la formación de una nueva morfología de la autoconciencia, la jovialidad. / The anthropological understanding of the events that took place during May’68, in the context of the historical changes of the second half of the twentieth century, requires, on the one hand, an archaeological study of the emergence of a new historical and metaphysical subject, youth, and, on the other hand, a study of the appearance of a new morphology of the conscience, joviality.