2. Universidad Cardenal Herrera-CEU

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    UCH
    Ética en los medios de comunicación : retos y oportunidades para la investigación2017-03-24

    En estas páginas se presenta una reflexión sobre los retos y las oportunidades a los que se enfrentan los investigadores, los profesionales, la sociedad y los docentes en el campo de la ética de la comunicación y la deontología profesional: el periodismo, las relaciones públicas, la publicidad y la creación de contenidos de ficción y entretenimiento en medios audiovisuales. A partir del reconocimiento de los avances realizados en las últimas décadas, se identifican elementos clave que marcan el presente y el futuro de la investigación. La respuesta de la comunidad científica a la llamada a contribuciones bajo el lema “Ética, investigación y Comunicación: mirando hacia el futuro” permite identificar tres ejes fundamentales: instrumentos de autorregulación, nuevas tecnologías y valores, particularmente en el campo del periodismo. / A reflection on the challenges and opportunities faced by researchers, professionals, society, and teachers in the field of ethics of communication and professional ethics including journalism, public relations, and advertising. The creation of fiction and entertainment content in audiovisual media is presented. Describing advances made in the last two decades, key elements that mark the present and the future of research are identified. The response of the scientific community to the call for contributions under the motto “Ethics, research and communication: Looking to the future” for the present journal issue, identifies three fundamental axes: self-regulation instruments, new technologies, and values, particularly in the field of journalism.

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    UCH
    Tratamiento y participación de las personas mayores en los medios de comunicación : opinión cualificada de los periodistas especializados2020-05-01

    Una democracia deliberativa debe estar caracterizada por el principio de justicia de participación de todos los afectados en los asuntos de su interés. Sin embargo, este principio no se cumple en muchos ámbitos de la comunicación social, donde los afectados por la información o los contenidos de los medios no son debidamente tenidos en cuenta, lo que hace que su tratamiento no sea correcto o sea incompleto. Ello es algo especialmente grave en el caso de que estos afectados estén además en una condición de infrarrepresentación y, por tanto, vulnerabilidad mediática. Esto ocurre con la información sobre las personas mayores, donde la presencia de éstas no se produce ni con la amplitud ni con la calidad debida en las noticias y contenidos que les afectan. Este artículo presenta datos que ponen en evidencia este hecho. Se trata de datos obtenidos en un cuestionario enviado a cien profesionales de medios especializados en los contenidos para personas mayores en España. Los resultados reflejan, entre otros aspectos, en qué medida dichos profesionales consideran baja o muy baja la presencia de las personas mayores en los medios de comunicación, y sirven para sensibilizar sobre la imagen discriminatoria que a menudo trasladan sobre ellas. Los datos corroboran también que la imagen que se traslada desde los medios es estereotipada, no muestra la imagen plural de este colectivo y, por tanto, no se ajusta a su realidad. / A deliberative democracy should be characterized by the principle of justice regarding the participation of those affected in matters of interest to them. However, this principle is not always satisfied in many areas of social communication. This becomes particularly serious in the case of those who are affected by such matters but are in a vulnerable condition. This is the case in the area of information concerning older people, who remain underrepresented in terms of both quantity and quality in content related to them. This article presents data that highlight this fact, obtained from a questionnaire sent to 100 media professionals specialized in content for the elderly in Spain. The results of this questionnaire reflect, among other aspects, the extent to which professionals specialized in this field consider the presence of older people in the media to be low or very low and also serve to raise awareness of the discriminatory image that the media often transmits. The data obtained from the questionnaire sent to professionals also confirm that the image transmitted by the media is stereotyped, does not show the plural image of this group, and therefore does not fit its reality.

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    UCH
    Information disorder and self-regulation in Europe : a broader non-economistic conception of self-regulation.2019-10-07

    Over the past decade, the problems arising from social communication have yet again become burning issues on social and political agendas. Information disorder, hate speeches, information manipulation, social networking sites, etc., have obliged the most important European institutions to reflect on how to meet the collective challenges that social communication currently poses in the new millennium. These European Institutions have made a clear commitment to self-regulation. The article reviews some recent European initiatives to deal with information disorder that has given a fundamental role to self-regulation. To then carry out a theoretical review of the normative notion of self-regulation that distinguishes it from the neo-liberal economicist conception. To this end, (1) a distinction is drawn between the (purportedly) self-regulating market and (2) a broader conception of self-regulation inherent not to media companies or corporations, but to the social subsystem of social communication, is proposed. This involves increasing the number of self-regulatory mechanisms that may contribute to improve social communication, and reinforcing the commitment of those who should exercise such self-regulation, including not only media companies but also the professionals working at them and the public at large.

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    UCH
    Debates y controversias sobre las imágenes de la actualidad internacional : foto-impacto en las portadas globales2013-01-01

    Las imágenes periodísticas son objeto de debates y controversias. Desde la niña de Trang Bang hasta las imágenes de niñas y mujeres en el terremoto y la epidemia de cólera de Haití en 2010, los comentarios se suceden sobre el valor simbólico y comunicativo de lo representado. Las imágenes de prensa reconocidas como “Foto del año” por la World Press Photo en el periodo comprendido entre los años 2000 y 2011 representan conflictos y catástrofes internacionales en las que los protagonistas son principalmente mujeres, niños y niñas; se trata de imágenes cargadas de drama y pathos. Los ejes de la discusión son la jerarquización en portada frente al derecho a la intimidad, la visibilidad de las personas enfermas y víctimas de catástrofes y la respuesta social ante las imágenes a través de la red. The journalistic images are subject to debate and controversy: from the girl of Trang Bang to the most recently images of women and female kids during the earthquake and the cholera epidemic in Haiti in 2010, comments on the symbolic and communicative value of the pictured subject keep occurring. The press images awarded as “photo of the year” by World Press Photo in the period between 2000 and 2011 represent international conflicts and disasters where the main characters are mostly women and children, plenty of drama and pathos. The axes of the discussion are the main photography situation on the daily journal front page, against the right to privacy, the iconic representation of the sick people and victims of disasters and the social discussion through the network.