2. Universidad Cardenal Herrera-CEU
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- Alison & Peter Smithson: Hexenhaus: a house for a man and a cat
2021-04-01 In 1984, German furniture-maker Axel Bruchhäuser reached out to architectural duo Alison (1928–93) and Peter Smithson (1923–2003) with a playful letter ostensibly written by his cat and addressed to theirs. The letter between cats inquired about commissioning the Smithsons to build several lookouts on Bruchhäuser’s home, known locally as the “Hexenhaus” (the “Witches’ House”—a common name in the area where the Brothers Grimm wrote their fairy tales). Started in 1986 and completed in 2001, and located in a dense forest in Hessen, the renovation that the Smithsons undertook constituted an example of what they called “law of the conglomerate.” Step by step, the house was expanded and opened to admit the light as well the trees, which became part of the interior. The house’s primary materials are wood and glass, providing a poetic example of latticework and a stunning use of natural light.
- Herramientas básicas para la realización de vivienda social : herramientas proyectuales modulares : el módulo estructural, espacial, compositivo y constructivo en la obra de vivienda social de Joao Álvaro Rocha
2017-01-25 Esta investigación partía de una inquietud que suscitaba el cómo poder, mediante la recuperación de experiencias pasadas y contemporáneas, estudiar herramientas que permitieron crear viviendas sociales bajo las condiciones más estrictas. Para poder llegar a entender cuales pueden ser herramientas válidas, se realiza un recorrido histórico desde los principios de la vivienda social a finales del siglo XX hasta las viviendas sociales de los maestros europeos de la década de 1920. De la producción de obras de arquitectos como Mies van der Rohe, Le Corbusier, Moisei Ginzburg y O.M. Ungers entre otros, se extraen las primeras herramientas que dejaron un legado de conocimiento con el que fijar una base comparativa. Con el marco histórico establecido, es imprescindible el viaje a Portugal para investigar la experiencia histórica; de donde se eligen ciertos momentos clave y proyectos que nos muestran el camino recorrido y la contextualización del arquitecto João Álvaro Rocha. De ese modo, se muestran momentos como las operaciones SAAL y obras como el barrio de Alvalade en Lisboa o el Barrio de Bouça de Siza en Oporto, de los que de nuevo, se extraen las herramientas para comparar las influencias en la vivienda social contemporánea portuguesa. El estudio, definitivamente, se centra en la arquitectura de João Álvaro Rocha con el objetivo de descubrir qué herramientas aplicaba en el proceso proyectual para asegurar que la vivienda social posea la mayor calidad arquitectónica. En aras de definir las herramientas proyectuales, nos basamos en cuatro proyectos del arquitecto realizados bajo el Programa Especial de Realojamento (PER) y que reúnen características tipológicas similares: el Conjunto de la Rua Seara, el Conjunto de Gemunde, el Conjunto del Lugar do Outeiro y el Conjunto de Vila Nova da Telha. A través de estos ejemplos, se examinan todos los posibles datos y se realizan esquemas y planos propios para demostrar la aplicación de herramientas proyectuales como la repetición, la simetría, la proporción y el orden, y su extensión a la modulación. Las herramientas modulares se definen empezando desde la estructura hasta los espacios, saliendo a las fachadas y llegando al detalle constructivo, quedando como módulo estructural, espacial, compositivo y constructivo. La relación total entre estos elementos participantes en el proyecto, hacen de estas herramientas un método que permite desarrollar las obras por completo controlando cada detalle. Con el análisis en profundidad de estas obras se demuestra que con el conocimiento de estas herramientas se facilitan y reducen las tareas constructivas permitiendo, al mismo tiempo, reducir costes. De este modo, se consiguen resultados de calidad y se exponen de manera justificada las herramientas proyectuales utilizadas por Rocha que pueden ayudar a cualquier arquitecto cuando se enfrenta a un proyecto de este tipo, obteniendo los objetivos iniciales de búsqueda. / This research was based on a concern raised how we can, by recovering past and contemporary experiences, study tools that create social housing under strict conditions. To get to understand which can be valid tools, a historical tour is done from the principles of social housing in the late twentieth century to social housing in the European architects of the 1920s. From the production of works of architects such as Mies van der Rohe, Le Corbusier, Moisei Ginzburg and OM Ungers among others, are extracted the first tools that left a legacy of knowledge with which to set a comparative base. With the historical framework established, it is essential the trip to Portugal to investigate the historical experience; where there were certain key moments and projects that show us the followed way and contextualization of the architect João Álvaro Roch. Therefore, the operations SAAL and works as the neighbourhood of Alvalade in Lisbon or the District of Bouça by Siza in Oporto are showed, of which again, the tools are extracted to compare the influences on contemporary Portuguese social housing. The study definitely focuses on the architecture of João Álvaro Rocha in order to discover what tools he applied to the project process to ensure that social housing possess the highest architectural quality. In the interest of defining the design tools, we will base on four projects of the architect made under the PER program which meet similar typological characteristics: the Complex in Rua Seara, the Complex in Gemunde, the Complex in Lugar do Outeiro and the Complex in Vila Nova da Telha. Through these examples, all possible data is examined and own diagrams and plans are made to demonstrate the application of both design tools such as repetition, symmetry, proportion and order, as its extension based on modulation. The modular tools are defined starting from the structure to the spaces, leaving the facades and arriving at constructive detail, calling them by structural, spatial, compositional and constructive module. The overall relationship between these elements involved in the project, make these tools a method to develop the works completely controlling every detail. With in-depth analysis of these works it shows that with the knowledge of these tools facilitate and reduce constructive tasks allowing, at the same time, reducing costs. Thus, quality results are achieved and are shown in a justified manner that the project tools of Rocha can help the architect when they face a kind of this project, succeeding the first main research objectives.